Combat Shock

Maak kennis met Frankie Dunlan, een werkloze Vietnam veteraan met bijbehorende trauma's en hallucinaties, die samen met zijn zwangere vrouw in een krot woont. Bovendien heeft Frankie een gemuteerde baby, daar er jarenlang op hem geëxperimenteerd is in het ziekenhuis nadat hij terugkwam uit Vietnam. De overheid had hem zelfs opgegeven als zijnde gesneuveld in Saigon. Frankie kampt met schulden en zijn gezin heeft niets te eten. Er moet iets gebeuren...

Een topleventje heeft de hoofdpersoon dus niet. Combat Shock registreert de laatste dag uit zijn leven. Frankie's pathethische bestaan mondt uit in een desperate, gewelddadige climax. Middels flashbacks komen we meer te weten over de bron van zijn vreselijke trauma's; experimentele gevechtsgruwelen die in de jungle zijn aangewend door het Amerikaanse leger.

Combat Shock

Combat Shock is een erg goedkope film. Een miniscuul budget is geen noviteit voor een Troma productie, maar het feit dat de komische noten goeddeels absent zijn wel. En dat is hier een juiste keuze. Hoewel de goedkope effecten de film op sommige plaatsen geen goed doet, is de prent over het geheel genomen behoorlijk effectief. Bovendien weet de film uitstekend een groezelig beeld te bieden van Staten Island; een passende setting om de uitzichtloosheid van de protagonist te benadrukken.

Natuurlijk zijn films over Vietnam veteranen die doordraaien niks nieuws. Maar Combat Shock doet het over het algemeen beter dan conceptueel vergelijkbare producties. Het is namelijk een asgrauwe film met een fikse dosis cynisme en een handvol tamelijk verontrustende scènes. De film is minimalistisch van opzet, hetgeen voor het grootste gedeelte werkt. Sommige door budgettaire beperkingen ingegeven vondsten werken goed, zoals de hallucinatie effecten en het ingemonteerde archiefmateriaal. Andere zijn helaas minder, zoals de ondermaatse geluidseffecten en het geklooi in bosjes die in verste verte niet aan Vietnam doen denken. Wat ik van de gemuteerde baby moet denken, weet ik overigens nog steeds niet. Al met al is Combat Shock echter een memorabele film die op een vreemde manier weet te boeien.

5 5 6 7 6.5

- Frankenstein (drama / horror : 6)
- Citizen Kane (drama : 8)