The Heroes of Telemark

Dit is een van de minder bekende groots opgezette oorlogs-avonturenfilms uit de jaren zestig, ook al doen er sterren in mee als Kirk Douglas en Richard Harris, en was de regie in handen van Anthony Mann, een van de beste regisseurs uit Hollywood’s gouden periode.

Kirk (de vader van Michael) Douglas speelt een Noorse natuurkundige genaamd Pedersen, een levensgenieter die het liefst in alle stilte het einde van de oorlog zou afwachten. Hij wordt echter ongerust als hij toevallig ontdekt waar de Duitsers in het bezette Noorwegen mee bezig zijn in een zwaar bewaakt laboratorium: Pedersen vreest dat de experimenten met zg. zwaar water in verband staan met de ontwikkeling van een geheim wapen, en neemt daarom contact op met de verzetsleider Straud. De twee mannen smokkelen een microfilm naar Engeland en stellen daar voor dat de informatie over het Duitse programma onder de aandacht wordt gebracht van de professoren Einstein en Oppenheimer. Die concluderen dat de Duitsers bezig zijn aan de ontwikkeling van een atoomwapen. Pedersen en Straud reizen terug naar Noorwegen en stellen een plan op om de Duitse plannen te saboteren.

The Heroes of Telemark

In tegenstelling tot beroemdere films als The Guns of Navarone en The Dirty Dozen, is deze film op feiten gebaseerd. De gebeurtenissen die in de film worden getoond, waren ook van cruciaal belang voor het verdere verloop van de oorlog. Er kwam nogal wat kritiek op de vrijheden die Hollywood zich had geoorloofd, vooral uit Noorse hoek. De werkelijke held van het verhaal was het personage dat door Harris wordt gespeeld, Knut Straud (in het echte leven heette hij Knut Haukelit) en de Noren vonden dat hun nationale held er erg bekaaid afkwam (de grote held lijkt hier Pedersen, een grotendeels verzonnen personage). Er waren nog een paar andere problemen: de grote regisseur Mann was over zijn hoogtepunt heen. Het zou zijn laatste film worden en hij overleed twee jaar later. Douglas en Harris hadden een gloeiende hekel aan elkaar en verveelden zich in het verre Noorwegen te pletter.

The Heroes of Telemark haalt het niet bij de grote klassiekers in het genre, maar wie van dit soort films houdt, hoeft Telemark niet over te slaan. De opnamen van het overweldigende Noorse landschap zijn prachtig. De nationale Noorse skiploeg werd ingeschakeld om enkel langlauf- en afdalingsscènes zo realistisch mogelijk te filmen (ook de sterren kregen les), en het slot is een ware voltreffer, zowel letterlijk als figuurlijk.

7 7 6.5 6.5 6.5

- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)
- Operation Crossbow (oorlog / avontuur : 7.5)