Not Another Mistake

Reeds voordat de credits op het scherm verschijnen maakt Not Another Mistake duidelijk met de botte bijl te hakken. In de eerste minuut vallen namelijk al een stuk of vijf doden te betreuren. Het betreft de familie van hoofdpersoon Straker die door tuig is vermoord, en dit tuig zelf dat door Straker is afgeknald; hij kwam net ietsje te laat binnen wandelen.

Straker is een Vietnam veteraan en met zijn gezin dood heeft hij reden genoeg om in een cynische alcoholist te veranderen. Zijn bestaan krijgt echter weer betekenis wanneer hij eropuit wordt gestuurd om in Laos voormalige oorlogsmaten terug te halen die er nog gevangen zitten, of dood liggen weg te rotten. Als aanvoerder van een gespecialiseerd team trekt Straker ten strijde tegen het gespuis...

Deze Vietnamfilm is een geheel van gejatte ideeën uit bekendere producties handelend over hetzelfde. Zo wordt het deuntje van The A-Team semi geplagieerd en vormen met name Missing in Action en verscheidene Rambo delen  een grote bron van inspiratie. Waar die films helden Chuck Norris en Sylvester Stallone in de hoofdrol hebben, moeten we het hier doen met Richard Norton. Ook een spierbundel, daar niet van, maar een zo mogelijk nog beperkter acteur dan Sly of Chuck. Wanneer de acteur iets van emotie moet overbrengen, gelukkig niet al te vaak, wist ik niet of ik erom moest huilen of lachen.

Het slimste aan Not Another Mistake is het acroniem dat de titel oplevert. Met andere woorden: Het is een oliedomme film. Maar voor het prikkelen van je hersenen zet je zo een film natuurlijk niet op. Dat doe je wel voor de honderden mensen die worden neergemaaid met machinegeweren, de explosies en de achterlijke oneliners. Straker, voordat hij een slechterik die graag schaakt doodschiet: "Schaakmat!"

Om met een spoilertje af te sluiten, vermeld ik graag dat Straker op het einde niemand weet te redden. Iedereen is doodgegaan tijdens de missie, behalve hijzelf en een gozer die zichzelf omschrijft als 'general badass'. Mocht men in Den Haag weer eens plannetjes hebben voor een oorlogsmissie, laat men dan eerst maar eens deze film aanchouwen.

5 4 6 4 6

- Walker (oorlog / avontuur : 7.5)
- Hei tai yang 731 (Men Behind the Sun) (oorlog / horror : 7.5)