Abandoned

Brittany Murphy: ik had nog nooit van haar gehoord. Abandoned is een kleinschalige thriller die in het thuisland, de VS, direct op DVD werd uitgebracht. De film zou waarschijnlijk nooit de Europese DVD-markt hebben bereikt, ware het niet dat hoofdrolspeelster Brittany Murphy (1977-2009) vlak na het voltooien van de film onder verdachte omstandigheden overleed. Murphy leed aan een gevorderde vorm van anorexia (in de film is ze reeds griezelig mager) en overleed volgens de officiële berichten aan een longontsteking. Later lekte uit dat ze (na een schoonheidsoperatie) verslaafd was geraakt aan pijnstillers, plus een hele reeks andere medicamenten, zoals anti-depressiva en laxeermiddelen.

De film begint met een scène waarin een jonge vrouw (Murphy) wordt opgejaagd door de gangen van een verlaten ziekenhuis en een parkeergarage. Daarna gaan we enkele uren terug in de tijd. Murphy brengt haar vriend met de auto naar het ziekenhuis voor een kleine poliklinische ingreep. Ze wacht een uur, en daarna nog een uur, maar wie er ook terugkeert uit de behandelkamer, niet haar vriend. Als ze navraag doet, wordt door het personeel in alle toonaarden ontkend dat haar vriend ooit in het ziekenhuis is geweest. Zijn naam komt in geen enkele lijst voor …

Abandoned is een ware ziekenhuisthriller. Het scenario zou geschreven kunnen zijn door Michael Crichton of Robin Cook. Alleen zou het budget groter zijn geweest indien zij hun naam aan de film hadden verbonden. Voor een productie met een piepklein budget die was bedoeld voor de DVD-markt, is Abandoned zeker niet slecht. Het uitgangspunt is interessant en het script zit redelijk goed in elkaar. Er wordt handig ingespeeld op de mogelijkheid dat Murphy zich alles inbeeldt en via enkele handige wendingen wordt de spanning aardig opgebouwd. Murphy is geen groot actrice, maar de cast telt enkele namen van acteurs in de nadagen van hun carrière (zoals Mimi Rogers en Peter Bogdanovich), en de reus Scott Andrew Leet geeft een griezelig goede vertolking weg als hoofd van de ziekenhuisbewaking.

Grootste probleem: als een uitgangspunt interessant is, en de spanning goed wordt opgebouwd, verwacht je als kijker ook een knaller van een ontknoping. Abandoned kan niet aan die verwachtingen voldoen. De oplossing van het raadsel is ingenieus, maar nauwelijks geloofwaardig (en wie na afloop gaat zitten nadenken, zal wel meer onwaarschijnlijkheden ontdekken). Dankzij de dood van Murphy kwam Abandoned toch nog in de bioscoop en weten veel mensen nu wie zij is. De tol van de roem is soms hoog. Abandoned is verre van groots, maar wel een aardig tussendoortje.

6 6.5 7 6 6.5

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)