The Wild Geese

The Wild Geese speelt zich af in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Europa bezint zich over haar eigen koloniale verleden, maar zit ook midden in de Koude oorlog. Beide elementen zijn sterk in het scenario verweven.

Een zakenman die belangen heeft in de kopermijnen van Rhodesië (het huidige Zimbabwe) betaalt een groep huurlingen om een linkse coup in dat land ongedaan te maken. De communistische rebellen hebben de president (die het Westen gunstig gezind was) in de gevangenis gegooid en de huurlingen krijgen de opdracht hem te bevrijden, zodat de oorspronkelijke machts-verhoudingen  kunnen worden hersteld. Na een bliksemactie wetende huurlingen de president te bevrijden, maar inmiddels heeft de zakenman een deal gesloten met de rebellen, en worden de huurlingen daardoor  aan hun lot overgelaten …

Tijdens de (zeer fraaie) openingscredits, worden de namen van de acteurs en andere medewerkers geprojecteerd tegen de achtergrond van een kaart van Afrika, waarop de landsgrenzen zijn aangegeven in de vorm van prikkeldraadlijnen. Dit doet vermoeden dat er in de film enkele politieke noten zullen worden gekraakt, en  inderdaad krijgen we enkele filosofietjes te horen over verzoening tussen blank en zwart en de grote toekomst van Afrika. De president die door de huurlingen wordt bevrijd, klinkt zo nu en dan een beetje als Mandela. Maar ik zou me niet al te veel voorstellen van de sociale boodschap: The Wild Geese is en blijft een film over huurlingen, de actie is belangrijker dan de moraal.

Na Where Eagles Dare en Raid on Rommel was Burton opnieuw te zien in een actiefilm en veel critici waren van mening dat dit genre geen recht deed aan zijn acteertalent. Wij kennen Burton vooral als de zuipschuit aan de zijde van Elizabeth Taylor, maar ooit werd hij beschouwd als de beste Britse acteur van zijn generatie. In The Wild Geese blijkt hij nog steeds een voortreffelijk acteur, en de wisselwerking met de charmante Moore werkt uitstekend. Je merkt echter wel dat de jaren (en al die flessen whiskey) niet ongemerkt aan Burton zijn voorbijgegaan. Zoals de meeste films over mannen met een gevaarlijke missie, neemt Wild Geese uitgebreid de tijd: er zijn de nodige oriënterende gesprekken, dan volgen de trainingssessies, en uiteindelijk, na een lange aanloop, barst de actie los, maar die is gelukkig wel explosief en overweldigend.

7.5 7 7 6 7

- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)
- Operation Crossbow (oorlog / avontuur : 7.5)