The House on Sorority Row

The House on sorority row is een slasher movie uit 1983 die aanvankelijk weinig success kende, maar  in de loop der jaren een cultreputatie heeft opgebouwd. In 2009 werd een remake aangekondigd, kortweg getiteld Sorority Row, maar die film kopieerde eigenlijk alleen het basisidee. Dat idee, een ‘per ongeluk’ gepleegde moord, werd ook gebruikt voor diverse andere recente slashers, zoals I know what you did last summer.

Katy is een studente die woont in een studentenhuis, samen met een aantal studiegenotes. Ze is een wat eenzelvig type, maar om niet uit de boot te vallen, doet ze toch vaak mee aan de streken die de anderen uithalen. De meisjes hebben zwaar te lijden onder de huisbazin, mevrouw Slater, en besluiten daarom een grap met haar uit te halen, maar daarbij komt mevrouw Slater om het leven. Omdat het examenfeest voor de deur staat, besluiten ze het lijk zo lang te verbergen in het zwembad. Geen goed idee natuurlijk, want tijdens het feestje doet iemand de bodemverlichting van het zwembad aan. En dan blijkt het lijk te zijn verdwenen …

Wat volgt is een typische slasher in de stijl van de jaren tachtig: er sluipt een geheimzinnige moordenaar rond die het op de meisjes heeft voorzien,  en ze worden één voor één afgemaakt, totdat alleen Katy overblijft. De effecten zijn tamelijk grof, maar regisseur Robson maakt zo nu en dan ook een knipoog. Het bekendste effect in de film is een hoofd in een toiletpot (en let op die knipoog!).

Het scenario van The house on Sorority Row is een mengeling van elementen uit Friday the 13th en Halloween. De film is beter dan Friday, maar niet zo goed als Halloween. De spanning wordt vaardig opgebouwd, en er zijn een paar aardige visuele vondsten (let op de clown!), maar het scenario slaat in de laatste twintig minuten wat op hol met een te groot aantal rare wendingen. Katy McNeil is geen slechte genreactrice, maar omdat de film geen succes had, werd ze nooit een scream queen à la Jamie Curtiss. Net als de meeste andere actrices in de film is zij van het type: onderontwikkeld (maar boven veel minder), dat wil zeggen: kleine borstjes, brede heupen. Zal wel te maken hebben gehad met de seksuele voorkeur van de regisseur.

Al bij al is dit geen slechte slasher. Liefhebbers zullen er zeker pret aan beleven.

7 6 7 6 6.5

- Halloween (horror : 8)