Nueve Reinas (Nine Queens)

Juan is een vrij grote booberige oplichter, een concha in de letterlijke zin van het woord. Als Marcos hem een benzinestation ziet oplichten, wat helemaal mislukt, spreekt hij Juan aan. Ze besluiten een dagje samen te werken om meer van elkaar te leren. In het begin leren ze elkaar wat beter kennen en doen ze wat kleine trucjes. Maar opeens krijgt Marcos een aanbod waar ze beiden eigenlijk geen nee tegen kunnen zeggen.

Marcos weet de hand te leggen op een valse kopie van de Nine Queens, negen zeldzame postzegels uit de Weimar Republiek. Deze zegels kunnen ze voor veel geld verkopen aan Gandolfo, een rijke zakenman. Helaas raken ze de postzegels kwijt aan een stel straatrovers. Erg balen natuurlijk, maar ze weten ook hoe ze aan de originele zegels kunnen komen en dan toch profit kunnen maken. Op dit moment begint Juan echter te twijfelen aan de betrouwbaarheid van Marcos. Een eerste indicatie dat niet alles in deze film is zoals het lijkt. Toch laten ze de deal wel doorgaan, maar uiteindelijk gaat slechts een van de twee er met de poen vandoor. Wie dat is zeg ik niet, want dan is de film niet meer geinig om te kijken.

Nueve Reinas is een Argentijnse film waarvan de originele titel Nine Queens is. Het feit dat de film Spaans gesproken is geeft een extra sfeertje mee aan de film. De conversaties tussen Juan en Marcos zijn vrij geinig en gelukkig was de ondertiteling redelijk. Het verhaal is goed te volgen, tot je er opeens achter komt dat iedereen elkaar loopt te naaien. Dan weet je niet meer wie nou de grootste concha is. Eigenlijk moet je dit soort films dan nog een keer kijken om te zien of het hele verhaal klopt of niet. Meestal komen er dan wel foutjes naar boven en ik denk dat die hier ook te vinden zijn. Sowieso hangt het geheel dan opeens van totale toevalligheden aan elkaar. Dit soort films is natuurlijk al veel vaker gedaan en daarom is Nine Queens niet echt origineel. Toch is de film erg vermakelijk en zul je je niet vervelen, maar een echte aanrader is Nine Queens ook niet.

5 7 7 4 6.5

- Snatch. (misdaad / humor : 8)
- In Bruges (misdaad / humor : 7)
- Go (misdaad / humor : 7)
- A Life Less Ordinary (misdaad / humor : 7)
- Triggermen (misdaad / humor : 6)

Hoe beoordeelt Boobema categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

012345678910

Nueve Reinas (Nine Queens)
Nueve Reinas (Nine Queens)
Nueve Reinas (Nine Queens)
Nueve Reinas (Nine Queens)

Nueve Reinas (Nine Queens)

Nueve Reinas een onvoldoende geven gaat wat te ver, maar het scheelt niet veel. De film zakt niet in als een plumpudding, maar komt daarentegen ook nauwelijks echt van de grond. De plot is niet bijster interessant en de zogenaamd verrassende ontknoping zie je mijlenver aankomen. Het is nauwelijks een surprise te noemen als een film over oplichters eindigt met een naaistreek. Bovendien is dit vaker gedaan en soms ook een stuk beter (o.a. The Usual Suspects). De goede acteerprestaties en de sporadische effectieve humor compenseren de negatieve aspecten enigszins. Aardig, maar absoluut niet meer dan dat.

6 7 6 5 5.5

- The Last Days of Frankie the Fly (misdaad / humor : 6.5)
- Crime Spree (misdaad / humor : 6.5)