Ali

Deze film gaat over boxlegende Muhammad Ali, behalve wereldkampioen boxen ook een mensenrechtenactivist, bedreven moslim en vrouwenliefhebber. Na zijn eerste wereldkampioenschap, uit hij zich kritisch over de Vietnam oorlog. Vanaf dan wordt hij in de gaten gehouden door de FBI. Daarna weigert hij dienstplicht, waarna hij opgesloten dreigt te worden en niet meer mag boxen. De wereld keert hem de rug toe. Hij is echter een doorzetter en vecht fysiek en mentaal door om er weer bovenop te komen.

Ik vind de film in het begin een beetje grillig en dit blijft min of meer door de film heen zo. Het verhaal is niet ingewikkeld, maar door de montage moet men enigszins moeite doen om het te volgen terwijl dit niet nodig hoefde te zijn. Dit ten spijt, als men de moeite neemt om alles te volgen, blijft de film boeien en pakkend. Het verhaal is namelijk heel aangrijpend.

Ik heb ook een ander kritiekpuntje. De acteurs hebben niet echt uitgesproken personages, zoals je verwacht van boxfilms en maffiafilms. Will Smith acteert aardig, maar hij blijft echt een hollywood-acteurtje. En hij is af en toe wel bot in zijn opmerkingen en zegt goeie dingen, maar het personage wat hij neerzet kan echt niet op tegen Raging Bull of wat mij betreft ook Million dollar baby . Naast Will kan ik me nu al bijna geen personages uit de film meer herinneren! Het is meer het verhaal wat overweldigd en boeit en niet zozeer het acteerwerk van Mr.Smith en Co. En er hangt een sfeer van Hollywooderigheid over de hele film.

In zijn geheel is het wel een aangrijpende en mooie film. Door de minpuntjes is het helaas geen topper. Dit had het wel kunnen zijn als er wat betere acteurs gekozen waren. Willie ziet er naar mijn mening veel te lief uit om Ali te kunnen uitbeelden. Gemixte gevoelens dus! ;-)

8 6 7 7 7

- Million Dollar Baby (sport / drama : 6)
- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)