The Imaginarium of Doctor Parnassus

The Imaginarium of Doctor Parnassus

Doctor Parnassus reist samen met zijn dochter Valentina, dwerg Percy en hulpje Anton  door het land, met hun eigen reizende theatershow. Het gezelschap heeft een unique selling point in de vorm van een spiegel, waarmee je in de fantasiewereld van de Doctor terecht kunt komen: Een fantasievolle beleving door diens hersenspinsels an sich, maar versterkt door de dromen van degene die door de spiegel stapt zelf. De show die het collectief op straathoeken opvoert is weliswaar erg creatief en bijzonder, maar slaat door zijn oubollige decor en aankleding weinig aan bij de wensen van de moderne mens.

The Imaginarium of Doctor Parnassus

Op een dag vindt de groep een bijna dode man aan een touw onder een brug hangen. Omdat hij zijn geheugen kwijt is, verlenen ze onderdak aan hem. Dit blijkt een slimme zet te zijn geweest: Tony is namelijk mateloos populair bij de vrouwen en  zorgt er dan ook voor dat het theater van Doctor Parnassus weer grote bezoekersaantallen krijgt. Tony blijkt echter nog wat lijken in de kast te hebben, in de vorm van een groep criminelen die achter hem aan zit. Als op een gegeven moment vrijwel het gehele gezelschap door de spiegel heen stapt is de fantasiewereld op zijn meest bizar en gecompliceerd. Het is dan ook de vraag of iedereen de kronkels van de Doctor overleeft. En dan blijkt ook Satan nog een duit in het zakje te doen.

The Imaginarium of Doctor Parnassus

The Imaginarium of Doctor Parnassus is het geesteskind van Terry Gilliam. Zij die eerder films van deze Britse regisseur hebben gezien kunnen dan waarschijnlijk wel raden hoe laat het is. Niets is dan ook minder waar bij deze prent. Het is een zeer fantasierijke productie, waar de kwaliteit in het neerzetten van originele en verwonderende settings van af druipt. Vooral wanneer de werelden in de spiegel van de Doctor in beeld worden gebracht, kun je niets anders dan een zekere mate van respect hebben voor Gilliam.

The Imaginarium of Doctor Parnassus

Helaas heeft zijn grote fantasie ook een keerzijde. Slechts sporadisch slaagt hij er namelijk in om zijn wonderlijke creaties te ondersteunen door een fatsoenlijk verhaal. Ook deze speelfilm ontkomt niet aan deze problematiek. Het is onduidelijk was precies de idee is van dit op papier bijzonder uitziende verhaal. De tegenstellingen tussen goed en kwaad zijn op eerste gezicht vrij evident, maar dit wordt niet omgezet in een relevante vertelling. Hierdoor is het aanschouwen van The Imaginarium of Doctor Parnassus op momenten best wel een vermoeiende aangelegenheid. Hier zit hem dus eenvoudigweg de crux van deze film. Als Gilliam bij een volgend project voor een goede scenarist zou kiezen, zouden er nog wel eens heel mooie films uit zijn koker kunnen komen.

The Imaginarium of Doctor Parnassus

Ten slotte nog iets over het acteerwerk in The Imaginarium of Doctor Parnassus. Heath Ledger, die de rol speelt van Tony, kwam tijdens de opnames om het leven. Hierdoor heeft Gilliam het script van zijn film moeten herschrijven. Zo zijn de scènes in de spiegelwereld om deze reden toegevoegd. In de spiegel wordt de rol van Tony gespeeld door respectievelijk Johnny Depp, Jude Law en Colin Farrell. Deze aanpak werkt uitstekend en komt nergens gekunsteld over. Dat de vier heren allen een prima acteerprestatie neerzetten mag dan ook niet onvermeld blijven.

The Imaginarium of Doctor Parnassus

7 7 7 7 6.5

- The Mummy (avontuur / fantasy : 6.5)