The Mummy

Egypte, ergens rond 1930. Een groepje archeologen en wetenschappers hebben de plek ontdekt waar het boek der doden begraven ligt. Dit is natuurlijk een erg interessant en prestigieus object om eventjes te gaan zoeken. Wat ze niet weten is dat er lang geleden een Egyptische hogepriester levend begraven is en deze tot leven kan worden gewekt door uit het dodenboek te lezen. Een aantal beschermers probeert wel wat te doen, maar slaagt er niet in ervoor te zorgen dat het boek wordt gevonden en gelezen. Een mummy is het gevolg en deze wil graag zijn oude geliefde weer tot leven wekken. Hiervoor moeten wat slachtoffers worden gemaakt, dus laat de mummy de tien plagen weer een keertje op Egypte los. De archeologen gaan nu op zoek naar een ander boek om de mummy weer naar het dodenrijk terug te sturen.

The Mummy doet op erg veel vlakken denken aan de veel betere Indiana Jones films. Niet alleen wordt er erg veel leentjebuur gespeeld wat sfeer en lokaties betreft, maar ook de typische Indy humor wordt overgenomen. Dat de uitwerking hiervan niet geweldig en weinig geraffineerd is, is haast onvermijdelijk. In The Mummy gaat het bij tijd en wijlen nogal eens irriteren. Dit komt ook omdat Brendan Fraser in de verste verte natuurlijk geen Harisson Ford is. Gelukkig kan The Mummy op andere vlakken wel vermaken. De special effects zijn van hoog niveau en de actie wordt goed gedoseerd gebracht. Zeker wanneer de mummy tot leven is gebracht is er weinig tijd voor zijwegen en is de film lekker snel. Hierdoor kijkt The Mummy goed weg en is het een aardige actie/avonturen film geworden.

8 6 7 4 6.5

- Wrath of the Titans (avontuur / fantasy : 6)
- The Imaginarium of Doctor Parnassus (fantasy / avontuur : 6.5)