Sleepy Hollow

Sleepy Hollow is een klein slaperig dorpje in upstate New York. Het wordt bewoond door Nederlandse kolonisten die zich bezig houden met landbouw en schapen hoeden. Het normaal zo rustige dorpje wordt echter opgeschrikt door een serie bizarre moorden, waarbij de moordenaar de hoofden van zijn slachtoffers meeneemt. Oh ja, had ik al gezegd dat deze film zich afspeelt in 1799?

Johnny Depp speelt Constable Ichabod Crane, een ietwat mieterige politierechercheur uit de stad New York. Hij wordt naar Sleepy Hollow gestuurd omdat zijn bazen niet zo houden van zijn nogal onconventionele onderzoeksmethoden, die op door zichzelf verzonnen uitvindingen zijn gebaseerd. In Sleepy Hollow aangekomen wordt Ichabod verteld dat de moorden gepleegd worden door een ruiter zonder hoofd. Uiteraard gelooft hij dit niet en gaat hij op onderzoek uit. Dit brengt voor hem een grote verrassing naar boven. De Headless Horseman blijkt wel te bestaan, maar wordt aangestuurd door levende mensen. Maar wie in Sleepy Hollow zou zo`n figuur nu op zijn dorpsgenoten afsturen?

Regisseur Tim Burton en acteur Johnny Depp hebben eerder samengewerkt in de films Ed Wood en Edward Scissorhands. Die laatste kenmerkt zich, evenals Sleepy Hollow, door een zware fantasy-sfeer. Karakters zijn erg sfeervol, maar soms ook een beetje makaber. Ditzelfde geldt voor de omgevingen en zelfs het verhaal. Dit geeft een bijna surrealistische sfeer aan deze beide films. Maar met alleen een goede sfeer kom je er niet. Edward Scissorhands had namelijk ook een interessant verhaal en erg naar voren springende hoofdpersonen. Sleepy Hollow mist het verhaal echter en dit komt voornamelijk omdat het te onrealistisch is. Die Horseman is maar een raar persoon en `leeft` onder een dode, bloedende boom. En dat soort gegeven ging me in deze film in ieder geval iets te ver. Wellicht lag het aan de omstandigheden waaronder ik de film keek, maar ik heb nooit echt in het verhaal kunnen komen.

7 6 8 5 5.5

- The Cell (thriller / fantasy : 6.5)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (fantasy : 9)
- Being John Malkovich (fantasy : 8.5)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (fantasy : 8)
- The Hobbit: An Unexpected Journey (fantasy : 8)

012345678910

012345678910

Sleepy Hollow
Sleepy Hollow
Sleepy Hollow
Sleepy Hollow
Sleepy Hollow

Sleepy Hollow

Het verhaal van deze film kan je bij Boobema lezen!

Opvallend aan deze film is de aparte, makabere en uniform doorgevoerde setting waar het zich in afspeelt. Veel blauwtinten. Veel mist. Geen zon te bekennen. Kill. Dit vond ik geweldig gedaan: Een klein kunstwerkje op zich! Het fantasygevoel wordt dan ook goed aangewakkerd en je komt gauw in de film. Johnny Depp acteert aardig en zet een nerveuze en onzekere "inspector gadget"-achtige detective neer. Hij heeft zelfgemaakte instrumenten waarmee hij de lijken kan onderzoeken. Rationaliteit en onderzoek staan bij hem dan ook hoog in het vaandel. Hij wordt echter gelijk geconfronteerd met bovennatuurlijke krachten. De overige karakters zijn wellicht niet bijster orgineel, maar passen prima in het verhaal.

Wat kenmerkend is aan de film, is dat het in bepaalde opzichten overkomt als een kinderfilm. Maar dit is het echter niet, want hoofden worden vrolijk afgechopt en bloed vloeit rijkelijk. Om een voorbeeld te noemen: Het zoontje verschuilt zich in de kelder en kan door de spleten tussen de planken omhoog kijken hoe zijn ouders op afschuwelijke wijze onthoofd worden. Het hoofd van de moeder rolt daarbij naar een spleet toe, waarbij de dode ogen recht omlaag staren naar het arme jochie. Deze film bezorgt door zijn blood and gore kinderen nachtmerries en laat de film wat mij betreft in het genre horror passen. Ik vind het dan ook wel gewaagd dat Tim Burton doelgroep kinderen bewust afstreept om een lekkere mix van fantasy en thriller/horror aan ons voor te kunnen schotelen!

7.5 7 8.5 7 7.5

- Big Fish (fantasy / speelfilm : 8)
- El Laberinto del Fauno (Pan's Labyrinth) (fantasy / horror : 7.5)