Ed Wood

Ed Wood is een gast die het wil maken als regisseur in Hollywood. Zijn grote voorbeeld Orson Welles inspireert hem weliswaar tot zijn eerste schreden in de business, maar Ed is niet echt een begenadigd regisseur. Dit is eufemestisch uitgedrukt. Nota bene, Wood zou decennia later uitgeroepen worden tot slechtste regisseur aller tijden. Tegenslagen hinderen hem echter nauwelijks. Onverdroten maakt hij zijn slappe, meestal bovennatuurlijke, b-films. Films waar geen hond op zit te wachten. Omringd door een bonte verzameling losers weet hij met zeer veel moeite geld bijeen te schrapen voor de producties van zijn pulp. Een van zijn vaste cast-leden is Bela Lugosi, een versleten en morfine verslaafde horror-acteur (bekend van onder meer Dracula), tegen wie hij enorm opkijkt. Martin Landau speelt deze gast en kreeg, in de vorm van een Oscar, ironisch genoeg het respect dat Lugosi vaak ontbeerde. Hoewel hij geroutineerd en degelijk de Hongaar neerzet, is Johnny Depp degene die de show steelt met de titelrol. Zijn vertolking van Edward D. Wood Junior is welhaast fenomenaal te noemen. Met gevoel en oog voor detail wordt de met graagte in vrouwenkleren gehulde cineast neergezet. "De slechtste regisseur aller tijden" heeft een fraaie biopic gekregen. Sfeervol en ambachtelijk gecreëerd door een in bloedvorm verkerende Tim Burton. Ed Wood is tragi-komedie op zijn best en uiterst vermakelijk van begin tot eind.

7 8 8 7 7.5

- After Hours (speelfilm / humor : 8)
- Wonder Boys (speelfilm / humor : 7.5)
- The Singing Detective (speelfilm / humor : 6)
- Night and the City (speelfilm / humor : 6)
- The Doors (speelfilm : 8)

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie humor eigenlijk?
012345678910

Ed Wood
Ed Wood
Ed Wood

Ed Wood

Geinig relaas over de carrière van Ed Wood, The Worst Director Everrrr! Deze excentriekeling maakte films met veelbelovende titels als `Bride of the Monster` en `Grave Robbers from Outer Space`, die het niveau van `My name is Modesty` maar ternauwernood ontstegen. Duidelijk is dat Ed volstrekt talentloos is, maar zijn enorme enthousiasme voor het métier lijdt daar niet onder en werkt aanstekelijk op de vaste groep `acteurs` met wie hij samenwerkt, bestaande uit een Zweedse worstelaar van bergachtige proporties, een uitgerangeerde vampiervertolker, een waarzegger, een wannabe-transsexueel en nog een stel andere idioten. De scenario`s -door Ed zelf geschreven- raken kant nog wal en zijn van een bedroevend niveau. Ed ziet dit echter niet in en gaat onverdroten voort met het creëren van het ene na het andere cinematografische gedrocht. Als een producent hem vertelt dat hij Eds nieuwste kindje "The Worst Movie Ever" vindt, antwoordt Ed opgewekt dat zijn volgende film beter zal worden.

Ik vond de film bij vlagen erg vermakelijk, zoals wanneer tijdens de opname van een scene alles in de soep loopt en zelfs de decorstukken omvallen, maar Ed serieus meent dat de scene perfect was. Dat zegt hij trouwens na elke 1e opname, hoe slecht deze ook was. De special effects die Wood voor zijn films gebruikte zijn behoorlijk geinig in hun armoedigheid. Depp zet deze naiëve paradijsvogel prachtig neer (mischien wel zijn beste rol), vooral wanneer hij tijdens de opnames -lichtjes met zijn hoofd schuddend van extatisch genot- zich zit te verlustigen aan een dramatisch slechte vertolking van zijn nog slechtere zelfgeschreven script. Goed is ook de trieste rol van Martin Landau als de aan lager wal geraakte voormalig Draculaverpersoonlijking Bela Lugosi, die hiervoor een Oscar ontving, hoewel dàt natuurlijk niks zegt. Een ronduit vermakelijke film, waar het gebrek aan vaart en de weinige aandacht voor Eds achtergronden maar heel weinig afbreuk aan doen. Eén van Burtons besten!

7 8 7.5 7 8

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobleyoudee:
- Cidade de Deus (speelfilm / actie : 7.5)