To Kill a Mockingbird

Deze film begon veelbelovend: Allerlei vergaarde voorwerpen worden uit oogpunt van een kind verfilmd waardoor blijkt waardoor ze voor een kind zo interessant zijn. Dit onder begeleidend geneurie van een kind. Vervolgens mogen wij kennis maken met de twee kinderen van een advocaat in een klein en erg Amerikaans dorpje, zich afspelend in een tijd dat slavernij dan wel afgeschaft was maar gerechtigheid nog ver te zoeken. Het is zomervakantie en de twee kinderen (broer en zus) halen wat fratsen uit samen met de buurjongen. In de straat woont een gek die zijn neus nooit buiten steekt. Ze sluipen er 's nachts heen en krijgen de stuipen op het lijf gejaagd.

Hun vader is erg liefkozend en correct. Hij probeert de kinderen dingen te laten inzien door ze dingen uit te leggen. Hij krijgt de opdracht om een neger te verdedigen in de rechtszaal. De neger zou een blanke vrouw hebben verkracht wat natuurlijk niet het geval is. Het halve dorp ziet de advocaat als een niggerlover wat zo zijn gevolgen heeft voor de kinderen op school. Halverwege verandert de film in een rechtbankdrama en wordt het bovendien erg politiek correct. Wat mij betreft zorgt deze overgang ervoor dat de film uiteindelijk vlees nog vis is! De personages van de kinderen worden hierdoor niet genoeg uitgediept en als rechtbankfilm scoort het matig. Dat de film hoog eindigt in de imdb top 100 vind ik dan ook niet terrecht. Slecht is de film echter helemaal niet! Dat het door de ogen van de kinderen is gefilmd, verdient een pluim! Evenals het verstandige optreden van de vader tegenover de kinderen (goed geacteerd door Gregory Peck!). Het heeft wat weg van een een Zweedse kinderfilm gemixt met The Green Mile.

6.5 7 7.5 7 6.5

- Gandhi (speelfilm : 9)
- Mulholland Dr. (speelfilm : 8)