Yesterday

Koreaanse filmmakers laten de kijker dikwijls gissen en aarzelen niet het publiek op het verkeerde been te zetten. Op zich is dit niet erg, maar bij Yesterday zijn hiervoor de verkeerde middelen aangewend. Deze film levert zo'n berg aan informatie dat er nauwelijks een touw aan vast te knopen valt. Er speelt van alles, dat op een of andere manier met elkaar verbonden is. Eigenlijk moet je de film twee keer achter elkaar bekijken om er iets van te snappen. Dit heb ik niet gedaan. Bovendien is het al weer enkele dagen geleden dat ik deze film zag, wat het schrijven van een recensie er niet makkelijker op maakt.

Kortweg handelt de film over een of andere supergast op wie als kind ooit is geëxperimenteerd van overheidswege. Jaren later worden de wetenschappers betrokken bij het experiment vermoord. De politie moet dus de dader zien te pakken te krijgen. Voorts speelt er een aantal sub-plots die ogenschijnlijk enkel ter verwarring dienen. Bovendien heb ik de indruk dat de complexiteit van de prent als functie heeft het 'intellect' van de film, die bij vlagen veel weg heeft van een b-film, kunstmatig op te schroeven.

Afgezien van de ongrijpbaarheid van deze Koreaanse productie beweegt Yesterday zich gelukkig niet in het lamme tempo van veel landgenoten voort. Tevens is de actie-component goed vertegenwoordigd en is het futuristische decor dik in orde. Daar ik me op zich niet verveeld heb en de film ergens wel wens te begrijpen, zal ik ter zijner tijd Yesterday nog eens opzetten. Ongetwijfeld zal ik dan tot nieuwe bevindingen komen, waarmee ik u de lezer vanaf deze plaats zal verblijden.

6 5 6 5 6

- The Matrix (science fiction / actie : 6.5)
- The Chronicles of Riddick (science fiction / actie : 6)