Good Night, and Good Luck.

Het smaakmakertje aan het begin van deze film kweekt al prima aandacht en zet de toon voor de rest van de film. In een flash-forward houdt een man een toespraak bij een bijeenkomst van vooraanstaande mediamagnaten met aanhang. Samengevat vertelt hij dat iedereen in de zaal ingeslapen is en dat de vrijheid van meningsuiting naar de klote gaat. Deze film uit 2005 emuleert op perfecte wijze een oude zwart-wit film. Uiteraard door zelf zwart-wit te wezen, maar ook door de perfect uitgebeelde personages die gelijk aan die tijd doen denken. Bij 'die tijd' moet gedacht worden aan het hittepunt van de koude oorlog waarin president McCarthy iedereen die wat oppositie bood gelijk bestempelde tot communist. Al gauw kunnen vergelijkingen worden getrokken met het huidige mediaklimaat in Amerika waarin opstandige reporters al gauw de stempel onpatriottisch krijgen. Dit zorgt uiteraard voor een extra smulfactor!

Na deze flash-forward ontplooit het verhaal zich. Het blijkt een simpel doch doeltreffend plotje. Het duurt ook niet zo heel erg lang. Good Night, And Good Luck is een reportageprogramma a la Netwerk of Zembla. Iets in de politiek of in de samenleving wordt iedere aflevering aan de kaak gesteld. Als ze het geval bespreken van een marinier die zonder zinnig bewijs uit het leger wordt ontslagen omdat hij communistische banden zou hebben, krijgen zij een paar legerofficieren op hun dak. Het team ziet dit juist als 'een compliment'. De baas is er minder blij mee, maar besluit om het ingeslagen pad (voorzichtig) verder te bewandelen. Het wordt hierdoor erger. De presentator van het programma wordt hierbij persoonlijk zwart gemaakt: hij zou banden hebben met communisten: Een voorspelbare stap. Ondanks dat ze een paar successen behalen (de marinier wordt o.a. vrijgelaten), moet het programma op gegeven moment opdoeken want ze worden verder zwart gemaakt en sponsors lopen weg. Dit leidt uiteindelijk tot de toespraak die wij aan het begin van de film mochten horen.

Ik heb weinig om aan te merken op deze film. Het thema is uitstekend in deze tijd. De film is in al zijn simpelheid keurig uitgevoerd. Prima werk van George Clooney zowel als regisseur als acteur. De rest van de cast doet het even goed. Een film die ondanks zijn zware thema niet zwaar aandoet. Aanrader!

7 7 7.5 7 7

- Gandhi (speelfilm : 9)
- Mulholland Dr. (speelfilm : 8)