Bridget Jones`s Diary

Ik zou natuurlijk de stoere kerel uit kunnen hangen door deze film met een 1 te beoordelen, maar feit is dat deze film mij wel een aantal keren aan het lachen wist te brengen. Dit werd vreemd genoeg veroorzaakt door geslaagde humor en niet door de inferioriteit. De slechtheid is hier namelijk allesbehalve vermakelijk. Enfin, het acteerwerk is daarentegen weer uitmuntend te noemen, althans voor een romantische komedie. Hetgeen dat zeer sterk overheerst is het aantal momenten die tenenkrommend clichématig en slecht zijn. Dit is simpelweg een enorme chickflick met alle ingrediënten die bij dat genre om de hoek komen kijken. Op zich is het concept slim bedacht. Als hoofdpersoon is gekozen voor een vrouw met allerlei onzekerheden en genante gedragingen, waardoor er veel empathie met haar ontstaat. Kerels worden neergezet als enorme eikels. Op het einde komt echter alles goed. Daar houden vrouwen wel van, dat begrijp ik best. Ik heb echter een leuter in mijn onderbroek en niet een maandverbandje, dus veel kon ik er niet mee aanvangen. Verschrikkelijk is de omvang van de voorspelbaarheid van de prent. Negentig procent van Bridget Jones`s Diary valt blindelings uit te tekenen. Dit is op zich niet zo vreemd, daar de film gericht is op vrouwen. En iedereen weet dat vrouwen niet van verrassingen houden, tenzij het een doos bonbons of een huwelijksaanzoek betreft. Het slechtste aan deze film is het gebruik van romantische- en girlpower muziek, om scènes een walgelijk (feministisch) sfeertje mee te geven. Dit effectbejag is zó goedkoop, dat het bij vrouwen zeker zal werken. Eigenlijk is dit een enorme topfilm, mits je van het zwakke geslacht bent. Mannen die deze titel wel kunnen waarderen daarentegen, raad ik aan hun hoofd eens te laten onderzoeken.

5 7 4 4 4

- Intolerable Cruelty (humor / romantiek : 6.5)
- Date Night (humor / romantiek : 6)