Twin Peaks: Fire Walk with Me

Twee FBI-agenten onderzoeken de mysterieuze dood van een jonge vrouw. Dit onderzoek verloopt op een zeer aparte manier en uiteindelijk vinden ze een ring van het slachtoffer. Op dat moment verdwijnt een van de FBI-agenten ook, maar niet voordat hij heeft kunnen voorspellen dat er meer moorden plaats gaan vinden. De tijd in de film gaat een jaar vooruit en we maken kennis met scholiere Laura. Overdag is ze een brave studente die de hoogste cijfers van de klas haalt, `s nachts is ze een aan drugs verslaafde prostituee. Ze probeert zichzelf staande te houden in de relaties met haar vader, haar ex, haar klanten en haar drugs-supplier. Dit gaat haar niet altijd even makkelijk af en langzaam maar zeker glijdt ze dan ook steeds verder weg, tot er een finale confrontatie komt waarin Laura haar dood vindt.

Dit einde is tevens het thema van de tv-serie Twin Peaks; wie vermoordde Laura? Ik heb zelf die serie nooit gekeken en daarom is deze film soms behoorlijk moeilijk te volgen. Wat meteen het meeste opvalt is de typische manier van filmen van David Lynch. Alle karakters zijn weer erg rare en aparte figuren. De film is doorspekt met bizarre tussenstukjes van freak-show-achtige figuren in een soort paralelle dimensies. Buiten dat is de film ook bijzonder gewelddadig en zijn er erg veel scenes met pornografie, drugsgebruik en scheldpartijen. Tel hierbij op de schitterende, soms angstaanjagende muziek en je weet dat je een David Lynch product in handen hebt. Toch weet deze film me iets minder te boeien dan andere films van Lynch, maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat ik de Twin Peaks tv-serie niet ken.

7 7 8 8 7

- Lost Highway (speelfilm / thriller : 7)
- The Man Who Knew Too Much (speelfilm / thriller : 6)