De Dominee

Nederland, de jaren zeventig. Klaas Donkers heeft een slechte relatie met zijn vader. Die is namelijk een succesvol zakenman, waar Klaas behoorlijk jaloers op is. Samen met zijn vriend Adri, een voormalig kickbokser, ontdekt hij echter een gat in de markt: de verkoop van op dat moment nog illegale hash. Klaas is ervan overtuigd dat het geestverruimende goedje binnen afzienbare tijd gelegaliseerd gaat worden. Daarom wil hij nu vast een drugs-imperium opzetten. Klaas en Adri gaan in eerste instantie werken voor de Amerikaanse dealer Hugo, voor wie ze allerlei klusjes moeten opknappen. Klaas wordt al snel verliefd op Annet, de secretaresse van Hugo. Samen bedenken ze een plan om hem uit de weg te ruimen. Dit lukt slechts ten dele, Hugo gaat terug naar Amerika, maar Klaas en Adri hebben nu wel zijn handeltje overgenomen. Beide mannen hebben zich voorgenomen zonder geweld een zoveel mogelijk legitieme business op te zetten. Dat dit in het wereldje niet makkelijk gaat blijkt als Hugo jaren later wraak komt nemen. Een aanval op zijn leven, zorgt ervoor dat Klaas zich ervan bewust wordt dat geweld soms niet vermeden kan worden. Adri wil er echter niks van weten en gaat zich meer op zijn andere passie, het kickboksen, toeleggen. Als Klaas later wordt opgepakt voor moord en een paar jaar moet brommen, komt Adri in de problemen. Hij heeft dringend geld nodig, maar Klaas weigert dit te geven, mede ingegeven door Annet, die een hekel heeft aan Adri. Hierop leent Adri het geld van een concurrent, maar Klaas vat dit verkeerd op en denkt dat Adri de boel aan het oplichten is. Deze wordt dus uit de weg geruimd. Dat dit een verkeerde actie is geweest, blijkt pas later. Klaas wil wraak nemen op de geldschieter van Adri, maar maakt hiermee veel nieuwe vijanden. Niemand in zijn omgeving lijkt meer te vertrouwen te zijn, inclusief zijn vriendin. Wanneer een gigantische vracht met hash uit Pakistan wordt onderschept door de politie vermoed Klaas dat er een verrader in het spel is. Daarom laat hij al zijn bekenden uit de weg ruimen. Niet veel later wacht hem echter hetzelfde lot.

De Dominee is losjes gebaseerd op het levensverhaal van topcrimineel Klaas Bruinsma. Deze man is vooral bekend geraakt na een aflevering van Peter R. de Vries, waarin vermeende banden tussen Bruinsma en Mabel Wisse Smit (de verloofde van prins Johan Friso) werden blootgelegd. Dit staat echter los van de film, die enkel de opkomst en het imperium van de in deze film Klaas Donkers genoemde crimineel wil laten zien. Daarbij moet direct gezegd worden dat dit met zeer veel klasse gedaan is. Hoofdrolspeler Peter Paul Muller weet een zeer coole, vastberaden drugsbaron neer te zetten. Vooral zijn continue rustige handelen maakt hem tot een overtuigende crimineel. Ook de rest van de cast weet een degelijke performance te geven. Wat me vooral opviel aan deze film is dat er nauwelijks momenten inzitten die overbodig zijn of vervelen. Zelfs het liefdesplotje wordt niet tot in den treure getoond, waardoor je continu geboeid blijft bij de andere gebeurtenissen in deze film. De Dominee is een voorbeeld voor de vele middelmatige films die er normaal gesproken op onze bodem worden gemaakt. On-Nederlands goed zou ik bijna willen zeggen. Wat mij betreft kan De Dominee wedijveren met een groot aantal van zijn Amerikaanse collega-films in hetzelfde genre. Aanrader en nu al door mij bestempeld als een van de betere Nederlandse films ooit. De liefhebber kan overigens het ontblote bovenlichaam van Chantal Janzen aanschouwen. Jammer dat deze scène slechts drie seconden duurt en het naakt niet van Chantal zelf is, maar van een stand-in.

6 7 7 7 7

- Over the Edge (misdaad / drama : 8)
- A Bronx Tale (misdaad / drama : 7.5)