Amistad

De 'lading' negers in het vrachtruim van het schip Amistad weet los te breken en de uitgehongerde mannen vermoorden de hele blanke bemanning behalve twee man. Ze proberen richting Afrika te varen, maar worden onderschept door het Amerikaanse leger en voor het gerecht gesleept. De twee bemanningsleden beweren dat de negers slaven zijn uit Cuba. Als ze uit Afrika zouden komen, zou dit betekenen dat het schip met illegale praktijken bezig was aangezien slavernij in Europa al reeds is afgeschaft en 'slaven vissen' niet meer mag in Afrika. In Amerika bestaat slavernij nog wel (vooral in het zuiden) maar een omwenteling wat dit betreft staat wel op het punt te gebeuren.

Er zijn veel aanwijzingen dat de negers daadwerkelijk uit Afrika komen. Vooral het feit dat ze geen woord Engels, Spaans of Portugees spreken waardoor ze geen snars begrijpen van de hoorzitting. De hele zaak raakt een gevoelige snaar in het land, waardoor zelfs de president zich ermee gaat bemoeien. De arme negers begrijpen er niets van, maar maken ondanks de wanhoop een trotse en wijze indruk (goede rol van Djimon Hounsou). Als eindelijk een tolk is gevonden, vertelt de leider van het groepje een aantal wijsheden des levens aan de verdediger wat meehelpt tot overwinning in de rechtszaal en daarmee gerechtigheid voor slaven. Maar deze overwinning ontketent wel burgeroorlog tussen het noorden en het op slaven gedreven zuiden van het land.

Deze film is zeker te weten een kwaliteitsproductie: omgeving, situaties, kledij en personages zijn nauwkeurig bedacht en vomgegeven om voor zoveel mogelijk realisme te zorgen. Deze film is echter voornamelijk een rechtszaal-film en daardoor bij tijd en wijle vreselijk saai! Het moet het hebben van de stukken tussen de rechtszaal-scenes door. Deze zijn wel boeiend en zitten goed in elkaar. Na afloop had ik niet echt een volmaakt gevoel wat vermaak betreft. Toch was ik niet ontevreden: Sfeer en settings zorgen voor de voldoende!

7 6 7.5 6.5 6

- Gandhi (speelfilm : 9)
- Mulholland Dr. (speelfilm : 8)