Hostel

Boobers is hieronder behoorlijk negatief over Hostel. In zijn kritiek kan ik me vrijwel volledig vinden, hoewel Hostel zeker zijn kleine momenten heeft. Het eerste half uur is echter te bedroevend voor woorden. Waarom kan Amsterdam in geen enkele film normaal worden neergezet? Geen enkel gebouw of straat  lijkt ook maar enigszins op onze hoofdstad. Daarnaast is het natuurlijk ronduit bullshit dat alle Nederlanders Duits praten. Ook het continue cliché over drugsgebruik mag wel een keer geschrapt worden. Dan is zelfs bloembollen en molens laten zien origineler.

Wanneer de setting zich verplaatst naar Bratislava wordt Hostel iets beter, hoewel de vreselijke clichés ook hier weinig van de lucht zijn. De Slowaakse hoofdstad is volledig vervallen en verrot en hoewel ze in het echt ook niet de tofste Europese hoofdstad schijnt te zijn, is deze weergave wel erg kortzichtig. Eigenlijk begint deze film pas enig vermaak te bieden als de martelscènes in beeld worden gebracht. Toegegeven, de beelden zijn vaak veel te zwart en zaken worden nooit echt expliciet in beeld gebracht, maar de scène waarin een gast met een Makita doorboord wordt heeft me toch wel weten te vermaken.

Wat Tarantino betreft, de beste man heeft slechts een deel van de uitvoerende productie op zich genomen. Toch is dit weer een van zijn 'aanradertjes' die werkelijk niet te pruimen is. Beter dan My Name is Modesty, dat moet wel gezegd worden, maar nog steeds verre van best. Tegen hem zou ik dan ook willen zeggen: "Schoenmaker blijf bij je leest. Val ons niet lastig met dit soort waardeloze films en breng gewoon een keer een degelijke film uit." Van films als Hostel wordt een weldenkend persoon simpelweg niet gelukkig. Van deeltje twee, verschenen in 2007, overigens ook niet.

3 4 5 4 4

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)
- The Fly (horror / science fiction : 8)
- Evil Dead II (horror / humor : 8)
- Hellraiser (horror : 7.5)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie erotiek eigenlijk?
012345678910

Hostel
Hostel
Hostel
Hostel

Hostel

Twee Amerikaanse backpackers bevinden zich in Amsterdam, waar ze een derde backpacker hebben ontmoet waar ze mee optrekken. Ze zijn uit op sex en dat is er wel voldoende te vinden in Amsterdam waar iedere Nederlander die ze tegen komen Duits praat. Ze lopen rond in het red light district waar alle lampen achter de raampjes blauw zijn en leven zich uit. Sommige ramen zijn halftransparant waardoor je de silhouettes van de hoeren in actie kan zien (?). Een van de drie is wat onzekerder aangezien het net uit is gegaan met het liefje in zijn homelands. Anyway, dit deel is haast humoristisch door de vele zaken die totaal niet kloppen met Amsterdam en het feit dat het op een tweede rangs softerotische film lijkt door het hoge gehalte tieten. Erg slecht! En dit promote Tarantino dan: Zijn geloofwaardigheid is wat mij betreft helemaal pleite aangezien dit de zoveelste film is die hij promote en die totale bagger blijkt te zijn.

Als je de eerste helft hebt weten te doorstaan, begint het horrorgedeelte. Eveneens ver onder de maat. Het lijkt wel een beetje op het succes van Saw te willen meeliften, maar duidelijk een niveau lager qua kwaliteit (en Saw was opzich ook niet best, maar had toch wel wat!). Ook al hadden ze mogelijkheden tot sex in overvloed, besluit het drietal om richting oostblok te gaan omdat ze gehoord hebben (van een vage gast) dat daar de vrouwen buitenlanders wel rauw lusten! En inderdaad, als ze de kamer van het hostel binnenlopen zijn bloedmooie vrouwen bezig zich aan te kleden en noemen heel expliciet dat ze naar een spa gaan. Na een avondje zuipen en neuken blijkt echter een van de drie pleite te zijn. Ze ruiken onraad, maar feesten door. De volgende morgen is de tweede backpacker ook weg, evenals een Japans meisje. De overgebleven ziel trekt op onderzoek uit en komt tot de gruwelijke ontdekking dat een gebouw (als dit gebouw een soort concentratiekamp had moeten voorstellen, was het betreurenswaardig slecht) als martelfabriek wordt gebruikt waar zieke geesten tegen betaling nietvermoedende toeristen en dergelijke kunnen martelen.

De horrortaferelen in de film zijn ronduit slecht. Onorgineel en vaak donker waarbij de daad zelf meestal niet in beeld wordt gebracht. Toch is het wel allemaal erg vies te noemen, net als Saw. Er zitten nog een aantal andere verhaallijnen doorheen, onder andere van mensen die ze onderweg tegenkomen en die later deel van het complot blijken te zijn. Maar als je deze verhaallijnen terugredeneert, klopt er volgens mij geen drol van. Dat maakt opzich niet heel erg veel uit. Maar aangezien de rest van de film zo erg tegenvalt ga je er wel een beetje op letten. Ik kan me niets positiefs bedenken van deze film. Oh ja, het acteerwerk is ook erg slecht.

3 3 2.5 2 2.5

- The Texas Chainsaw Massacre (horror : 7.5)
- Army of Darkness (Evil Dead 3) (horror / humor : 7.5)