Yun loi si ngoi

Een zure oude leraar heeft een niet heel erg fijn leven. Hij heeft een seniele vader, een stotterende zoon en een suïcidale, zwangere dochter. Daarnaast is hij alcoholist, dreigt hij zijn baan te verliezen en tot overmaat van ramp heeft hij een ernstige ziekte. Het zit hem dus niet mee, maar dat is gewoon zijn eigen schuld. Hij gelooft namelijk niet in Jezus, omdat die een buitenlander is. Dit in tegenstelling tot zijn irritante zoon die zijn moeder verbiedt haar voorouders wierook te offeren, daar dit godslasterend zou zijn.

Een dubieuze rol hierin is weggelegd voor de enige blanke in de film -een verachtelijke metafoor voor Jezus-, een leraar die de vriend van de familie uithangt en gigantisch loopt te irriteren met zijn religieuze gezwets. Op tenenkrommende wijze babbeltruct hij de dochter: "Zelfmoord en abortus is voor lafaards". Die vent wilde ik sowieso even uitlichten, maar dan vooral om zijn irritante spel en personage en zijn übernerderige uiterlijk. Op zich ben ik vrij pacifistisch, maar deze gast wens ik de gruwelijkste tortuur die ooit ontsproten is aan de ziekste menselijk geesten. Wat een draak van een acteur en dat is zeer eufemistisch uitgedrukt. Het is jammer dat ik zijn naam niet door het slijk kan halen, want die heb ik niet kunnen achterhalen.

Maar goed, terug naar de film. Godgloeiende, dit is echt de meest abominabele Christelijke propaganda die je kunt bedenken. De ondertoon is belerend, denigrerend en ronduit stuitend als je over enig gezond verstand beschikt. Als ik een Chinees was, zou ik me beledigd voelen en als ik Jezus was geweest, had ik me aan mijn kruis omgedraaid. De prent krijgt van mij echter wel een halve bonuspunt, omdat de leraar een jochie in zijn broek doet pissen en voornoemde labiele chick op het hoofd van een gast loopt te rammen met een baksteen. Voor de rest is het huilen met de atheïstische pet op.

3 4 1 3 1.5

- Citizen Kane (drama : 8)
- Factotum (drama / humor : 7.5)