The Lord of the Rings: The Return of the King

In The Two Towers is Saruman en zijn leger van Uruk-Hai verslagen. Merry en Pippin zijn weer terug bij de fellowship en Frodo en Sam zijn bijna in Mordor aangekomen. Gandalf krijgt het nieuws dat Sauron van plan is Minas Tirith, de hoofdstad van Gondor aan te vallen. Er moet nu zo snel mogelijk een grote alliantie worden opgezet die deze aanval kan voorkomen. Gandalf weet door trucage Denethor, de steward van Minas Tirith, af te zetten en de legers van Rohan te overtuigen mee te vechten. Aragorn, Legolas en Gimli gaan ondertussen de bergen in, waar een leger van doden leeft. Aangezien Aragorn de nieuwe koning is van Gondor, moeten deze dode geesten hem helpen in de strijd tegen Sauron. De strijd die uitbreekt rond Minas Tirith is gigantisch. Elk leger, waarvandaan ook, vecht mee, dan wel aan de kant van de goeden, dan wel aan de kant van de slechten. Het sterkste wapen van Sauron in deze strijd is the Witch King, de sterkste van de Nazgul. Hoewel het een zware strijd is, weten de legers van Gondor, Rohan en de Elfen het leger van Sauron te verslaan. Hierna trekken ze richting Mordor, om Frodo en Sam meer kans te geven in hun tocht naar Mount Doom.

Frodo en Sam zijn nog steeds op weg naar Mordor met Gollum. Omdat de hobbits Gollum verraden hebben, wil hij ze in een val luizen. Eerst zorgt hij ervoor dat Sam en Frodo uit elkaar worden gedreven, waarna Frodo alleen verder gaat. Hij moet hier de grotten in en hier wacht Shelob, een gigantische spin op hem. Deze weet Frodo te steken en hierdoor gaat hij knock-out. Gelukkig komt Sam op dat moment en hij weet Shelob te doden. Frodo wordt vervolgens ontvoerd door een groep orcen, maar Sam weet Frodo op slinkse wijze weer te bevrijden. De reis door Mordor naar Minas Tirith is zwaar, maar ze komen toch aan bij Mount Doom, de vulkaan waarin de ring vernietigd moet worden. Frodo twijfelt of hij de ring moet vernietigen, maar wordt dan aangevallen door Gollum. Deze weet de ring te bemachtigen, maar valt per ongeluk in de vulkaan. De ring is vernietigd, Sauron is verslagen en de hobbits worden door Gandalf gered.

The Return of the King is het meest met actie gevulde deel van de drie Lord of the Rings films. De veldslagen zijn gigantisch groot en bieden dan ook veel vermaak. Helaas is niet alles altijd even realistisch (vooral Legolas` acties) en zijn de special effects niet altijd geweldig (soms lijkt het of mensen over het slagveld vliegen). De spanningsopbouw is ook in deze film weer geweldig. Je ziet duidelijk de uitputting op de gezichten van Frodo en Sam en gaat dan ook echt met ze meeleven. Voor de scéne van de vernietiging van de ring is regisseur Jackson jammerlijk afgeweken van het boek. Daarin kreeg je echt medelijden met Gollum, terwijl hij in de film eerder antipathie oproept. De hereniging van de fellowship in Minas Tirith is uiteraard een sentimentele aangelegenheid. Toch ergerde ik me hier niet aan en vond ik het zelfs mooi gebracht hoe Frodo en Sam weer met de rest herenigd worden. Het einde van de film duurt wel te lang. Er gebeurt nog heel veel na de vernietiging van de ring en dat is allemaal romantisch of sentimenteel gebeuren. Het boek heeft een nog veel langer einde, maar daarin zien we onder andere de terugkeer van Saruman. Dat hebben ze in de film niet gedaan, waardoor ook dit deel minder trouw is aan de boeken dan de eerste film. The Return of the King is beter dan The Two Towers, maar The Fellowship of the Ring is verreweg het beste deel van de drie Lord of the Rings films.

Links naar recensies van de diverse Tolkien-verfilmingen op Filmrecensies.net:

The Fellowship of the Ring (2001)
The Two Towers (2002)