The Abyss

Dit is een film die heelveel grote genres in zich heeft met de bedoeling om alles aan te bieden zodat het een blockbuster wordt: actie, avontuur, thriller, romantiek en science fiction. Vaak levert een dergelijke mix vlees noch vis op, maar in het geval van The Abyss is het een onderhoudende en spannende film geworden met een best orgineel verhaal. En de effecten zijn niet gedateerd, ook al is de film al vrij oud. Kenmerkend aan de film vond ik de verdrinkingen: Een aantal vrij ruige scenes die `verstikkend` zijn om te kijken als je watervrees hebt.

In het eerste deel van de film zien wij allereerst een kernonderzeeër op de zeebodem crashen waarna wij kennis  maken met het onderwater onderzoekstation en haar bemanning dat zoekt naar olievelden. Dit station is met een enorm dik touw verbonden met een grote boot. Ze krijgen een spoedbericht van de Amerikaanse inlichtingendienst over de onderzeeër en worden opgedragen om naar overlevenden te zoeken aangezien zij het dichst bij zijn en een storm zich voltrekt boven water. Een lading FBI-agenten wordt hierbij naar beneden getaxied. Ik vond dit enorme onderzoeksstation erg goed gemaakt: Een impossant en functioneel geval. In het station hebben ze een zwembad dat uitmondt op de zeebodem. Hier zijn wetsuits, duikgerei, kleine onderwaterrobots met kamera`s en minionderzeeërtjes. Als je de film nog gaat kijken, lees dan niet verder aangezien dat een spoiler zou zijn.

Vervolgens verandert de film een beetje in een thriller als ze de kernonderzeeër binnengaan. Uiteraard drijven dode mariniertjes overal, maar een van de duikers maakt als eerste kennis met een vreemd wezen waardoor hij gechockeerd in coma raakt. Hierna wordt het meer een actiefilm waarin blijkt dat de FBI-agenten duidelijk een tweede plannetje hebben naast het redden van mariniers: Ze moeten voorkomen dat de Russen de kernkoppen in handen krijgen, desnoods door eentje te laten ontploffen.

In de tussentijd loopt de koude oorlog boven water op scherp aangezien de Russische vloot zich met het voorval bemoeit. De storm heeft ook nog eens de kraan van het schip kapotgemaakt waardoor deze met touw en al naar beneden is gedenderd en  het station heeft beschadigd. Als een duiker het geval repareert, wordt first contact gemaakt met de ruimtewezens die diep on een trog blijken te leven. Ze blijken vriendelijk van aard en kunnen op spectaculaire wijze water beheersen. Een van de agenten draait door en verdwijnt met een kernkop. Een onderwater achtervolging is het gevolg waarbij de kernkop in de erg diepe trog verdwijnt. Met een duikpak die gevuld wordt met een vloeistof die je kan inademen, besluit de held van het verhaal om enkele reis de trog in te duiken om de kernkop te ontmantelen. Dit lukt hem. Hierna ziet hij het enorme ruimteschip van de aliens en wordt hij mee naar binnen genomen. Gelijktijdig breekt boven water de oorlog uit. De aliens besluiten om de mensheid dan maar een lesje te leren en sturen enorme `Day after tomorrow`-achtige tsunamigolven overal op af (natuurlijk ook richting vrijheidsbeeld). Maar net voordat de golven land bereiken, breken ze af. `Zaken lopen uit de hand`, is hun boodschap.

Het enige wat opgemerkt zou kunnen worden over deze film, is het matige acteerwerk. Maar heel erg degelijk acteerwerk vergt de film niet. Het gaat meer over het verhaal, de actie en het absurde avontuur. Er is oog voor detail in de film en effecten zijn (zeker voor zijn tijd) goed. Het verhaal is natuurlijk vrij absurd, maar ze hebben geprobeerd om het realistisch te houden door op zaken te letten zoals de enorme druk en de enorme kou die heerst onder water. En dit is ook aardig gelukt. Al met al een lekkere wegkijker!

7.5 5.5 7 7 7

- The War of the Worlds (science fiction / actie : 7.5)
- Children of Men (science fiction / actie : 7)