Sinnui Yauwan (A Chinese Ghost Story)

Ik ben direct geneigd me in deze aan te sluiten bij Boobbert's recensie, hoewel ik op zich Yahhrrrrm's reden voor zijn hoge cijfer wel begrijp. A Chinese Ghost Story biedt namelijk behoorlijk wat interessante elementen, maar weet de aandacht niet lang genoeg vast te houden. De mix van genres, het originele verhaal en dito uitvoering deden me in eerste instantie denken met een kleine topper van doen te hebben. Naarmate het verhaal zich ontwikkelt sloeg een lichte verveling toch toe, waardoor ik het einde meer slapend dan wakker heb aanschouwd. Napraten over dit werkje lijkt me op zich overbodig, tenzij het is om de originaliteit de hemel in te prijzen, want daarmee zit het zoals gezegd wel snor. Het recentelijk door mij bekeken Chinese Torture Chamber Story heeft bijvoorbeeld aardig wat raakvlakken, maar weet meer te boeien door een dikkere saus van humor en absurditeit. Afkraken wil ik deze productie zeker niet, maar er wordt door Yahhrrrm wellicht met iets te veel superlatieven over gesproken. Deel twee en drie (ook in mijn bezit) blijven waarschijnlijk nog wel een tijdje op de plank liggen.

5 4 7 8 6

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Night at the Museum (humor / fantasy : 7)
- The Gamers (humor / fantasy : 7)
- Scott Pilgrim vs. the World (humor / fantasy : 6.5)
- This Is the End (humor / fantasy : 6.5)

012345678910

012345678910

Sinnui Yauwan (A Chinese Ghost Story)
Sinnui Yauwan (A Chinese Ghost Story)
Sinnui Yauwan (A Chinese Ghost Story)

Sinnui Yauwan (A Chinese Ghost Story)

Een nogal loserige belastinginner komt met een drijfnatte boekhouding naar een dorpje, waar hij dus geen cent ophaalt. Zonder geld ziet hij zich genoodzaakt te overnachten in een behekste tempel. Hier ontmoet hij een bevallige jongedame, van wie hij niet weet dat ze een geest is. Deze geest van een vermoord meisje is slavin van een teef van een übergeest en moet mannen verleiden die vervolgens als snack dienen voor haar superieur. Natuurlijk ontstaat er een romance tussen de twee, wetende dat het een onmogelijke is. Bovendien wordt zij over drie dagen uitgehuwelijkt en toebedeeld aan een boze geest. Samen met een bebaarde zwaardvechter die altijd rondhangt bij de tempel, probeert de belastinginner de geest te redden. Hiervoor dient hij haar as voor zonsopgang naar haar ouders te brengen, zodat ze eindelijk fatsoenlijk kan reïncarneren. De bovennatuurlijke tegenstand is echter niet mals...

Ik ken weinig films die werkelijk alle bedenkelijke genres weten te combineren, laat staan op een samenhangende manier. A Chinese Ghost Story weet dit echter wel te bewerkstelligen, hetgeen een aanstekelijke cocktail oplevert die nergens verveelt. Fantasy, martial arts, drama, actie, horror en romantiek zijn allen vertegenwoordigd in de prent. Tevens hangt er een continue zweem van flauwe humor over het product, efficiënt gemaakt door de slechte acteerprestaties. Als deze namelijk goed waren geweest, hadden de grappen paradoxaal genoeg de mist ingegaan. Hierdoor is de film eigenlijk nooit serieus en neemt het zichzelf dat ook niet. Toen de romantische sub-plot zich ging ontvouwen, vreesde ik dat de film als een taart zou inzakken, doch dit was gelukkig niet het geval. Romantiek is aanwezig, maar niet overdadig of op zoetsappige wijze. De vaart blijft er de anderhalf uur goed inzitten, waardoor ik de film zeker vaker zal opzetten.

7 5 8 8 7.5

- Red Sonja (fantasy / actie : 6.5)
- Super Mario Bros. (fantasy / avontuur : 6)
- Deathstalker (fantasy / avontuur : 6)
- Ator l'invincibile (fantasy / avontuur : 6)
- Il mondo di Yor (fantasy : 6)

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie fantasy eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie humor eigenlijk?
012345678910

Sinnui Yauwan (A Chinese Ghost Story)

Een oordeel vellen over A Chinese Ghost Story is niet makkelijk. Dat heeft o.a. te maken met de enorme uitersten die deze film in zich herbergt. De Special effects zijn bijvoorbeeld behoorlijk goed te noemen bij de martial arts scenes. De zombies zijn daarentegen niets meer dan hompen klei die over je beeldbuis rollen. Ze doen echter wel hun werk, aangezien zelfs de slechtste filmmaker de stuipen op het lijf wordt gejaagd bij het zien van zulk slecht gemaakte zombies. Het acteerwerk is over het algemeen droevig, maar draagt wel weer bij tot de sfeer. Saaie momenten worden afgewisseld met verrassende gebeurtenissen en zo kan ik nog wel een hoop meer tegenstrijdigheden opsommen. Feit is dat  Siu-Tung Ching een product aflevert waar je uren over na kunt praten.

A Chinese Ghost Story is gewoon een film die je een keer gezien moet hebben.De verslavingsgraad is helaas laag, anders zou ik binnenkort wel twee en drie gaan kijken. De absurditeit en mix van genres levert genoeg plezier op voor eenieder die zich in films interesseert. Mocht je dus de de box met drie DVD's (voor acht euro) aangeschaft hebben (zoals Boobema en Yahhrrrrm) dan is je geld in ieder geval niet slecht besteed!

4.5 4 6.5 5.5 6

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Big Fish (fantasy / speelfilm : 7.5)