Bad Santa

Had ik de anti-kerst kerstfilm Bad Santa direct beoordeeld na mijn eerste kennismaking ermee, dan was deze recensie waarschijnlijk even lovend als die van Yahhrrrrrm geweest. Vast staat namelijk dat deze film volledig anders is dan welke kerstfilm dan ook. Hoofdrolspeler Billy Bob Thornton zet een uitermate vermakelijk karakter neer als verrotte kerstman. Het gezuip, gescheld en geneuk is dan ook niet van de lucht. Een aantal stukken zijn vrij memorabel en zal ik zeker nog vele malen opnieuw gaan zien. Hieronder valt de scène waarbij de kerstman tijdens zijn werk in het warenhuis een dikke vrouw in haar reet neukt. "Je zult een week niet kunnen schijten als ik met je klaar ben!" is zijn uitermate toepasselijke opmerking. Ook de manier waarop het dikke jochie door de kerstman wordt gebruikt en gechanteerd is enorm grappig. Het acteerwerk van het kindje is daarbij ook zeer sterk te noemen, aangezien hij alle vernederingen probleemloos ondergaat, zonder enige gene.

Een tweede keer kijken naar Bad Santa bracht echter enige minpunten aan het licht, waardoor mijn uiteindelijke beoordeling lager uitvalt. De film is wat mij betreft op te delen in drie delen. Het eerste deel, de introductie van de karakters, brengt weinig humor met zich mee en is derhalve een verplichte zit tot de actie begint. In het tweede deel krijg je wat je verwacht van deze film en word je continu vermaakt met groffe grappen en situaties. Als ik dit deel van de film afzonderlijk zou kunnen beoordelen zou er zeker een punt bij mijn eindcijfer kunnen worden opgeteld. In het laatste deel ontwikkelt de plot zich wat meer en wordt er over gegaan op een minder interessant verhaal. Hier komt niet alleen wat standaard Kerstmis-sentimentaliteit om de hoek kijken, maar wordt er ook een verhaal uiteen gelegd dat minder humor bevat en een beetje een vlek op de rest van de film vormt. Al met al is Bad Santa toch wel een zeer vermakelijke kerstfilm, die ik rond 25 december vast nog wel eens zal opzetten. Zo lyrisch als Yahhrrrrrm kan ik er echter niet over zijn.

6 7 7 6 6.5

- Little Nicky (humor : 8.5)
- Monty Python`s Life of Brian (humor : 8.5)
- Abel (humor / drama : 8)
- Erik the Viking (humor / avontuur : 8)

012345678910

Bad Santa
Bad Santa
Bad Santa
Bad Santa
Bad Santa

Bad Santa

Willie is een zuipende, suïcidale, seksmaniakale cynicus die in zijn onderhoud voorziet door elk jaar met kerstmis een ander winkelcentrum te beroven. Samen met een dwerg (Tony Cox) heeft hij de perfecte dekmantel gevonden; de twee spelen kerstman en elf. Als de job erop zit, schakelt de dwerg het alarm uit, waarop Willie de kluis kraakt. Elk jaar zegt Willie dat het zijn laatste klus is, vooral omdat hij er een hekel aan heeft dat kinderen hem vervelen met hun voorspelbare wensen en continu op zijn schoot pissen. Zijn plannen om iets constructiefs te doen met het vergaarde geld lopen echter telkens in de soep; hij verbrast het aan drank en hoeren. Tegen de tijd dat het geld op is, zit de kerst er al weer aan te komen en belt de dwerg hem steevast op met een nieuw voorstel. Ook dit jaar staat hetzelfde recept weer op het menu.

Tot afgrijzen van zijn kompaan, is Willie sterk aan het afglijden. Hij is vaker compleet bezopen dan nuchter, waardoor hij van het houden van een low profile niet beticht kan worden. Door zijn in de smiezen lopende gedrag, wordt Willie gedwongen zich schuil te houden bij een dik joch, die hem de oren van de kop zeurt. Niettemin begint hij vaderlijke gevoelens voor hem te ontwikkelen, wat hem helpt zijn eigen leven weer op orde te krijgen. Ondertussen is zijn partner de dwerg plannen aan het ontwikkelen Willie uit de weg te ruimen...

Fenomenale rol van Billy Bob Thornton in een uiterst onderhoudende comedy. Er wordt flink met de botte bijl gehakt en het gevloek is niet van de lucht. De heerlijk cynische toonzetting maakt op het einde wel plaats voor een iewat vrolijke. Het blijft per slot van rekening een kerstfilm.

6 7 8 6 7.5

- UHF (humor : 8)
- His Girl Friday (humor : 7.5)