The Grapes of Wrath

Oklahoma, USA, ergens tijdens de Grote Depressie. Tom Joad is zojuist uit de gevangenis ontslagen en keert terug naar zijn familie. Deze zijn echter door scrupuleuze bankiers van hun grond verjaagd en hebben geen plek meer om te wonen. Een klein lichtje aan de horizon is een pamflet waarop staat dat er in Calfornië nog vele fruitplukkers worden gezocht. De familie Joad vertrekt met een klein beetje geld, een verrotte truck en tien personen richting de Golden State. De lange reis valt niet mee, nog voordat Californië bereikt is komen opa en oma te overlijden. Onderweg worden ze bovendien met een lange neus aangekeken. De Joads zijn voor de meeste mensen slechts een stel paupers. Dit beeld blijkt in Californië nog sterker te zijn. Honderden gezinnen van overal uit Amerika zijn op zoek naar werk wat er niet is. Zij worden opgevangen in kampen, waar de omstandigheden zeer slecht zijn en de lokale bevolking bovendien regelmatig aanvallen op pleegt. Alleen door de sterke familiale band van de Joads, die regelmatig onder druk komt te staan, weten zij het uiteindelijk te overleven.

The Grapes of Wrath is een verfilming van het gelijknamige boek van John Steinbeck uit 1939. Zijn boeken kenmerken zich over het algemeen door het weergeven van de arme agriculturele samenleving van Amerika. In The Grapes of Wrath is dat ook het belangrijkste onderwerp. De Joads zijn zeer arm en moeten alles op alles zetten om te kunnen overleven, waarbij ze ook nog eens door iedereen weggekeken worden. Ik heb het sterke vermoeden dat Steinbeck een socialist was, omdat er een sterke afkeur jegens industriëlen en bankiers in het verhaal zit. Wat sfeer betreft zit The Grapes of Wrath zeer sterk in elkaar en ondanks alle problemen van de familie Joad verzandt de film nooit in sentimentalisme, iets waar ik over het algemeen een grote hekel aan heb. Het acteerwerk van Henry Fonda is zeer sterk, maar eigenlijk geldt dit voor de gehele cast. The Grapes of Wrath heeft de Oscars voor beste regisseur en beste vrouwelijke bijrol gewonnen, iets wat zeer terecht is. Deze film is een schitterend tijdsbeeld van een periode waarin de meeste Amerikanen het niet makkelijk hebben gehad.

6 8 8 7 7.5

- Donnie Darko (speelfilm / drama : 8.5)
- The Shawshank Redemption (speelfilm / drama : 8)