Open Water

Vooropgesteld dat ik het vrijwel volledig met Boobbert`s recensie eens ben, zijn er toch nog wel een aantal punten die er bij deze film uitgelicht moeten worden. Het genre waar Open Water in valt zou volgens de hoes namelijk horror moeten zijn. Bij horror stel ik me voor dat er toch wel minstens een van de volgende ingrediënten in moet zitten: bloed, zombies, angst, afgehakte hoofden, vampieren, spanning, kettingzagen, verlaten huizen, enge families, of iets dergelijks. Niks van dit alles in Open Water. Nou ja vooruit, drie druppels bloed als een haai een keer een krasje in een been maakt, maar that`s it. De kijker zou vol spanning moeten zitten kijken en stalen zenuwen moeten bezitten. Deze laatste heb je inderdaad nodig hebt om niet eerder naar je afstandsbediening te willen grijpen. Een film over haaien is per definitie erg beperkt en biedt erg weinig ruimte van de kant van de regisseur om er nog iets origineels en interessants mee te doen. Daarom is Jaws ook de eerste en gelijk de beste in dit genre en werd elk vervolg hierop alleen maar slechter en slechter. Dat Open Water een waargebeurd verhaal betreft moge ook op geen enkele positieve manier bijdragen aan de beoordeling van deze film. Wanneer het hoogtepunt van een film een shot van tien seconden is waarin de tieten van de hoofdrolspeelster te aanschouwen zijn, zegt dat ongetwijfeld voldoende over de kwaliteit van de rest van de film. Wat Open Water betreft; I rest my case!

2 4 4 3 3

- Carrie (drama / horror : 6)
- Grave (Raw) (horror / drama : 7.5)
- Stephen King's It (horror / drama : 7)
- Busanhaeng (Train to Busan) (horror / drama : 7)
- Eraserhead (horror / drama : 6.5)

012345678910

012345678910

Open Water
Open Water
Open Water
Open Water
Open Water

Open Water

Een echtpaar gaat hals over kop op vakantie naar het Caribisch gebied en neemt daar een duiktrip. Per ongeluk worden ze op zee achtergelaten. Eerst blijven ze daar rustig onder, maar als ze merken dat er echt niemand komt om hen te redden slaat de wanhoop toe. Ruzie, honger, uitdroging, kwallen en nog erger.......mensenetende haaien vallen hen ten deel.

De horrorhit van het jaar titelt de DVD. Een veel onterechtere beschrijving kan je volgens mij niet verzinnen. Er vloeit zo goed als geen bloed en van spanning is ook al helemaal niet te spreken. Gruwelijk realistisch is een andere zwaar onterechte beschrijving. Ik zou er eerder gruwelijk onrealistisch van willen maken (ondanks dat het een waargebeurd verhaal is). De scenes in de oceaan zijn volgens mij allemaal in een kikkerbadje in de tuin opgenomen en de lucht is er op een vreselijke manier aan vastgeplakt. Wat dan weer wel gruwelijk realistisch is, is dat deze rotzooi voor maarliefst 5 euro te koop is bij de Bart Smit. De rede dat deze film toch nog een 3,5 krijgt is vanwege de scene op de duikboot waarin je een goed beeld krijgt van hoe irritant veel van die duikers (kunnen) zijn.

1.5 2.5 4 5 3.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (drama : 8)