The Acid House

Verhaal 1 (The Granton Star Case): Boab heeft de kutste dag uit zijn leven. Zijn vrienden schoppen hem uit het voetbalteam, hij moet van zijn ouders het huis uit, op zijn werk wordt hij ontslagen en zijn vriendinnetje maakt het uit en neukt met Boab`s beste vriend. Totaal gedesillusioneerd gaat Boab zijn zorgen verdrinken in de kroeg. Hier ontmoet hij God, die vindt dat Boab een grote lamstraal is geweest. Om hem hiervoor te straffen verandert God hem in een strontvlieg. Hoewel dit niet echt een topper lijkt ziet Boab wel nut in de situatie. Nu kan hij tenminste wraak nemen. Dit doet hij door als vlieg stront en gif te strooien over het eten van zijn vriendin en baas. Het hoogtepunt is wanneer Boab zijn vader met een voorbinddildo genomen ziet worden door zijn moeder. Van alle opwinding gilt papa "Scheit in my mouth!!", iets waar moeders geen problemen mee heeft. 8.5

Verhaal 2 (A Soft Touch): Johhny is een ongelofelijk lelijke sukkel die zijn dagen slijt met gokken in de kroeg. Hier ontmoet hij de sletterige Catriona waarmee hij al snel trouwt en een kind krijgt. Hun huwelijk is niet bepaald geweldig te noemen, maar de situatie verandert wanneer Alec hun nieuwe bovenbuurman wordt. Alec is een super-irritant populair mannetje die goed gebruik weet te maken van de zachte aard van Johnny. Deze doet dan ook alles voor Alec. Zelfs als zijn vrouw hard genomen wordt door Alec doet Johnny weinig aan de situatie. Als hij na lang twijfelen de relatie verbreekt duurt het echter niet lang voordat hij Catriona weer terug neemt. Een actie die zijn loserigheid nog meer bevestigd. 7

Verhaal 3 (The Acid House): Coco Bryce is aan het chillen met zijn vriendinnetje, wanneer hij wat LSD naar binnen werkt. In een harde trip aangekomen gaat hij wat rondhangen. Toevallig rijdt er net een ambulance langs waarin een vrouw aan het bevallen is. Door toeval wisselt Coco van lichaam met de baby. Coco belandt in het ziekenhuis waar hij zijn hele leven opnieuw moet beginnen omdat hij het verstand van een nuljarige heeft. De baby is echter zeer goed bij zinnen en vindt het maar al te mooi om melk uit mama`s borsten te mogen drinken. Als mama erachter komt dat haar baby kan praten weet Coco mooi gebruik te maken van de situatie. Alcohol drinken en naar de kroeg staan op het programma. Als de echte Coco de baby ontmoet verandert alles echter weer. 8

Alledrie de verhalen van The Acid House zijn meer dan de moeite waard. De grote loserig- en lelijkheid van de hoofdrolspelers werkt zeer sfeerverhogend, evenals de trieste omgevingen in Edinburgh. Ik heb het idee dat er eigenlijk weinig diepgang in de verhalen zit, maar dat kan weinig boeien omdat de sitiuaties waar alle personen in terecht komen totaal absurd zijn. The Granton Star Case is mijn persoonlijke favoriet, een verhaal wat eigenlijk helemaal nergens over gaat, maar de scènes met de strontvlieg zijn uitermate memorabel. Het boek waar deze film van is afgeleid (The Acid House van Irivine Welsh, 1995) heb ik nooit gelezen, maar als dit even humoristisch is als de film, dan wil ik hier ook zeker een keer een kopietje van in huis hebben.

6 7 8 8 8

- Wag the Dog (humor / speelfilm : 7)
- The Royal Tenenbaums (humor / speelfilm : 7)
- Lost in Translation (speelfilm / humor : 7)
- I Heart Huckabees (speelfilm / humor : 7)
- After Hours (speelfilm / humor : 6.5)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

The Acid House
The Acid House
The Acid House
The Acid House

The Acid House

The Acid House komt in eerste instantie over als een amateurfilmpje, maar het tegendeel is waar! Het is best ingenieus en knap verfilmd: De hopeloze buurt en de hopeloze mensen in deze buurt worden geweldig neergezet. De acteurs zijn opzich best normaal, maar hebben altijd iets waardoor ze totaal hopeloos en doelloos door het leven draven. Het beste voorbeeld hiervan vind ik Johny uit verhaal 2 en daarom vind ik dit verhaal het sterkst. Deze gast is zo`n grote loser dat je ophoudt met medelijden hebben en hem eigenlijk op zijn bek wilt rammen. Schitterend! Maar de overige 2 verhalen spreken ook erg aan. Deze film vermaakt van begin tot eind, ook al gaat het eigenlijk nergens over!

8 8 7.5 8.5 9

- Wag the Dog (humor / speelfilm : 7)
- Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (humor / oorlog : 9)