Deuce Bigalow: European Gigolo

Wat flauwe komedies betreft is het over het algemeen zo dat je een film of wel of niet waardeert. Zelf sta ik in het algemeen wel open voor het genre en heb ik er geen problemen mee me om me te laten vermaken door de meest stompzinnige grappen. In het geval van Deuce Bigalow: European Gigolo is er bij mij van vermaak echter nauwelijks sprake geweest. Tuurlijk heb ik wel eens gelachen om de absurde situaties waarin Deuce belandt, maar ik vind deze film vooral een hele grote herhalingsoefening van voorloper Deuce Bigalow: Male Gigolo. De originaliteit van de grappen is heel ver te zoeken en bijna alles heb ik al eens eerder gezien. Een kat die in iemand zijn ballen springt? Al duizend keer eerder gedaan, maar dan veelal door honden. Drugs gebruiken in een coffeeshop en een trip krijgen? Kom op toch!

Waarom Boobers European Gigolo een extreme film noemt ontgaat me volledig. Dierensex is in de film namelijk niet aanwezig. Een dwerg die sex heeft zien we ook al niet; slechts de suggestie wordt gewekt. Gangbangs? Ik heb geen piemel, tiet of vagina voorbij zien komen, behalve in de flauwe grap over de weervrouw. Ook weinig origineel aangezien filmbeelden hierover al jaren op het internet circuleren. Nee, deze film is echt niet zo grappig als beweerd wordt door Boobers. Het enige geinige aan deze film zijn dan ook de Nederlandse setting en de bijrolletjes van semi-bekende Nederlanders als Sylvana Simons, Chantal Janzen, Daan Schuurmans en Erik de Vogel. In tegenstelling tot de vergelijkbare -en betere- komedie over Europa, EuroTrip, worden Amsterdam en Nederland hier redelijk accuraat weergegeven. Dit aspect draagt, als Nederlander zijnde, in ieder geval nog enigszins bij aan de sfeer van dit matige werkje. Desondanks wordt door de gemiddelde Nederlander toch weer een soort Russisch Engels gesproken, waardoor ik me danig heb lopen ergeren aan het slechte vooronderzoek wat makers van een film wat mij betreft moeten doen voor ze een film in het buitenland opnemen.

6 3 4 2 4

- Another Gay Movie (humor / erotiek : 6)
- Orgazmo (humor / erotiek : 6)
- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Little Nicky (humor : 8.5)
- Monty Python`s Life of Brian (humor : 8.5)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie erotiek eigenlijk?
012345678910

Deuce Bigalow: European Gigolo
Deuce Bigalow: European Gigolo
Deuce Bigalow: European Gigolo
Deuce Bigalow: European Gigolo
Deuce Bigalow: European Gigolo

Deuce Bigalow: European Gigolo

Een standaard flauwe Amerikaanse comedy verwachtend, zette ik Deuce Bigalow: European Gigolo op. De film bleek echter zo enorm flauw te wezen dat hij zich kan meten met toppers zoals Hot Shots! Zeer positief dus! Daarnaast kwam halverwege een nummer van the Pixies langs, wat voor mij toch zeker wel een pluspuntje inhoudt. En het feit dat bijna de hele film zich afspeelt in Amsterdam, voegt natuurlijk wat extra`s toe! Feit is dat ik hard heb gelachen om de film, en daarvoor alvast een mooie voldoende.

In dit tweede deel vlucht `male gigolo Deuce` naar Amsterdam omdat hij per ongeluk een zelfgemaakt aparaat in het water laat vallen dat dolfijngeluiden maakt (ofzoiets). Op dat moment zijn invaliden net bezig om hun levenlange droom uit te laten komen: met dolfijnen zwemmen. De arme invaliden worden gemolesteerd door de beesten, waarna Deuce naar zijn vriend T.J.Hicks in Amsterdam vlucht, die in een pimp-woonboot woont (die half onder water staat als het vloed is en vaarvan de voorkant kan springen zoals bij een pimpride).

Er loopt ook een gigolo-moordenaar rond in de stad! Door een bizarre samenloop van omstandigheden wordt Hicks hiervan verdacht. Aan Deuce nu de taak om Hicks onschuld te bewijzen door alle vrouwen te versieren waarmee de vermoorde gigolo`s zijn omgegaan. In zijn zoektocht wordt Nederland natuurlijk erg stereotiep afgeschilderd met koffieshops, red lights, grachten en molens. Dit levert een aantal erg geinige scenes op!

Wat mij ook opviel, is dat de film best wel extreem is! Zo komen een aantal vrouw- en homo-denigrerende moppen voorbij en komen zaken voor zoals dierensex, dwergensex en gangbangs (volgens mij gaat deze recensie enorm scoren op zoekmachines). Als je daar niet tegen kan, moet je het niet kijken. Punt. Voor mij maakte het het geheel extra geinig. Er wordt zelfs kritiek geleverd op het Amerikaanse beleid! (in de vorm van zeikende Nederlanders).  En na het kijken van deze film heb ik mij gerealiseerd dat het niet langer zo door kan gaan dat alle Canadese backpackers op straat schijten in onze hoofdstad. Een bizarre mix dus! Zo flauw en slecht uitgevoerd dat het goed is!

6.5 6.5 7 6.5 7

- Orgazmo (humor / erotiek : 6)
- Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (humor / oorlog : 9)