Les rivières pourpres II - Les anges de l'apocalypse

Deze Franse film heet eigenlijk Les Rivières pourpres II - Les anges de l`apocalypse, maar is in de rest van de wereld bekend onder zijn Engelse naam. Het eerste deel, The Crimson Rivers, heb ik niet gezien, dus daarover kan ik niets vermelden. Deze film begint in ieder geval met commissaris Niemans, die onderzoek doet naar een moord in een klooster, waar een man levend begraven is. Ook zien we agent Reda die tijdens een patrouille Jezus tegenkomt bij een kerk. Beide agenten besluiten dat ze elkaars hulp nodig hebben om de zaken te kunnen onderzoeken. Hiervoor schakelen ze ook Marie, een godsdienst-deskundige in.

De moord die gepleegd is volgt een patroon. Jezus` twaalf apostelen worden stuk voor stuk in hun moderne versie afgeslacht. Een aantal zou nog moeten leven, dus de cops proberen deze moorden te voorkomen. De moorden worden gepleegd door een soort super-monniken, gasten die in The Matrix niet zouden misstaan. De monniken zijn aldus zo goed dat alle twaalf gasten worden vermoord. Volgens de bijbel zou dit de eerste stap zijn richting de Apocalyps, iets wat Jezus ook heel de tijd loopt te blèren. Niet wetende wat te doen zetten Niemans, Reda en Marie het onderzoek maar voort. Dit leid tot een ontknoping waarin de Duitse minister van Cultuur een nieuw über-Europa wil stichten met behulp van de persoonlijke aantekeningen van God.

Wellicht is na bovenstaande nog niet helemaal duidelijk waar Crimson Rivers 2 over gaat. Dat is niet geheel verwonderlijk, want ik verbaasde me ook over de grote hoeveelheid elementen die ze in deze film hebben willen stoppen: religie, veel actie, de relatie tussen Niemans en Reda, het leven van monniken, etc. Omdat de film maar zo`n anderhalf uur duurt hadden ze beter een hoop scènes kunnen schrappen en deze tijd kunnen gebruiken om het verhaal logischer en consistenter te maken. Nu zijn er veel gebeurtenissen die opeens uit de lucht komen vallen, waardoor de film erg onrealistisch aan doet. Pluspunten zijn er wel te noemen voor de special-effects, die met name tijdens de vuurgevechten erg cool zijn.

Frankrijk is altijd een land geweest met een erg grote en onafhankelijke film-industrie. Deze films hebben hun eigen unieke, kleine thema`s en proberen de clichés uit Hollywood zoveel mogelijk te vermijden. Met Crimson Rivers 2 doet de Franse regisseur Olivier Dahan echter rechtsstreeks mee aan al deze clichés waar de Fransen toch juist zo afwijzend tegenover zouden moeten staan. Crimson Rivers 2 is dan ook een behoorlijk onbenullig niemendalletje geworden, van het soort dat in Hollywood vele malen beter wordt gemaakt.

7 6 5 3 4.5

- Vertigo (thriller / misdaad : 8)
- Chinatown (thriller / misdaad : 8)
- Dirty Harry (thriller / misdaad : 7.5)
- In the Line of Fire (thriller / misdaad : 7)
- Kalifornia (thriller / misdaad : 7)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

Les rivières pourpres II - Les anges de l`apocalypse

Ik ben het met Boobema eens dat er heelveel producties uit Hollywood zijn die vele malen beter zijn dan deze film. Toch is het niet slecht. Het scoort een gemiddelde op de ladder van thrillers en mysteries. Religie is een hot onderwerp bij dit soort films, dus wat dit betreft speelt deze film aardig in op de clichés. Het is dan ook echt niet orgineel te noemen. Maar de actie en tot op zekere hoogte de sfeer houden de film levendig. Al heb ik een puntje van kritiek wat betreft de actie: Deze duurt soms te lang. Een voorbeeld hiervan is een scene waarbij een politieagent achter een supermonnik aan zit. Deze monnik maakt megasprongen over gebouwen en obstakels. Na zo`n 10 gebouwen heb je echt wel door dat de monnik extra kracht heeft. Daar was niet de daarop volgende hindernisbaan van nog zo`n 20 gebouwen voor nodig. Maar totaal gezien dus niet persé een slechte film. Ik ben persoonlijk echter best wel uitgekeken op dit uitgemolken genre: Dus ik beloon het helaas niet met een voldoende.

6 6 6.5 2.5 5

- Vertigo (thriller / misdaad : 8.5)
- Kalifornia (thriller / misdaad : 7)