Psycho

Hollywood-output fantasielozer dan deze rolprent moet ik nog tegenkomen. Het is nauwelijks te bevatten wat een enorme marteling het is om naar deze film te kijken. Elke seconde die voorbijging had ik het origineel van Hitchcock in mijn hoofd. Niet zo verwonderlijk aangezien de Psycho uit 1998 bijna een exacte kopie is van de gelijknamige film uit 1960. Wat heeft een gereputeerd regisseur als Gus van Sant bezield om hier zijn naam onder te zetten? Hij had nog beter het origineel kunnen pakken en Hitchcock´s naam doorkrassen om dat te vervangen met zijn eigen naam. Waar de man de misplaatste arrogantie vandaan heeft gehaald een klassieker van dit formaat opnieuw te maken is me een raadsel. Filmtechnisch is de film uiteraard niet slecht. Het kopiëren van 99% van de shots uit het origineel is hiervan logischerwijs de oorzaak. Dit in ogenschouw nemende is het des te knapper dat van Sant´s Psycho nog niet één procent van de sfeer van Hitchcock´s meesterwerk heeft. Deze versie van Psycho is zonder twijfel de slechtste remake ooit en daarnaast een van de slechtste films ooit. Waarschijnlijk zou niemand Anthony Perkins´ vertolking van Norman Bates kunnen overtreffen, maar om Vince Vaughn te casten als de psychopathische moteleigenaar is een abominabele keuze, om het maar eens eufemistisch uit te drukken. Dat de lelijke pot Anne Heche moet doorgaan voor een lekker wijf is zo mogelijk nog ridiculer. Als dit gedrocht een ode aan de meester moet voorstellen, hebben de makers hopeloos gefaald. Alfred Hitchcock zal zich waarschijnlijk omdraaien in zijn graf.

4 4 1 1 1

- Naked Lunch (thriller : 8)
- Tenebre (thriller / horror : 7.5)