L'Aile ou la Cuisse

In L'Aile ou la Cuisse speelt Louis de Funès Charles Duchemin, een gastronoom naar wie een restaurantgids is genoemd. De sterren die hij uitdeelt, kunnen een carrière maken of breken, maar zijn status wordt bedreigd door de opkomst van wegrestaurants die industrieel bereide maaltijden serveren.

Duchemin stuurt zijn personeel het hele land door om restaurants te inspecteren, maar hij gaat ook zelf graag incognito op onderzoek uit. Zijn grote vijand is Jacques Tricatel, een gehaaide zakenman die fortuinen verdient als eigenaar van wegrestaurants en lak heeft aan alle culinaire tradities. Duchemin zou graag eens de degens met hem kruisen in een druk bekeken televisieprogramma, maar tot nu toe ging Tricatel de confrontatie steeds handig uit de weg. Duchemin bedenkt dan een plan om zijn rivaal in de val te lokken ...

L'Aile ou la Cuisse was in 1976 de eerste film die De Funès draaide na zijn dubbele hartinfarct. Hij moest het kalm aan doen, en daarom werd een subplot ontwikkeld rond een onnozele zoon, die geacht wordt hem op te volgen, maar droomt van een carrière als clown in het circus. De rol werd oorspronkelijk geschreven voor Pierre Richard, maar hij werd op het laatste moment vervangen door Coluche, destijds een opkomend komisch talent.

De film telt een aantal mislukte slapstickscènes (vooral in het eerste halfuur) en Coluche is niet de juiste acteur om een ietwat sullig personage neer te zetten; hij was meer gespecialiseerd in stekelige humor en komt mede daardoor pas op gang in het tweede gedeelte van de film, als de satirische elementen van het scenario de overhand krijgen. Het gedeelte waarin de Funès en Coluche binnendringen in de 'fabriek' van Tricatel is een pareltje. De Funès heeft bovendien een paar geïnspireerde momenten als verklede restaurantinspecteur. Zijn verschijning als dame in het zwart (!) is klassiek.

7.5 6.5 7 7

- Annie Hall (humor / drama : 8.5)
- Les Vacances de Monsieur Hulot (humor : 8.5)