Better Watch Out

Wie eens wat anders wil met Kerstmis kan altijd nog een horrorfilmje bekijken. Er zijn diverse horrorfilms die zich op of aan de vooravond van Kerstmis afspelen, en Better Watch Out is een leuke  aanwinst voor de verzameling. De film gelabeld als komedie èn als horror, en inderdaad: hij is bij vlagen grappig en scoort ook in het griezelgenre, vooral vanwege de ongewone inhoud en uitwerking.

Op het eerste gezicht lijkt alles normaal, althans voor een film in dit genre: De 17-jarige Ashley wordt gevraagd om babysit te spelen voor de 12-jarige Luke. De jongen zit in de puberteit, maar Ashley en hij kennen elkaar al jaren en Ashley vindt zijn onhandige pogingen om haar te verleiden best grappig. Bovendien heeft ze wel andere dingen aan haar hoofd: haar eigen liefdesleven ligt overhoop en dan beginnen er ook nog vreemde schaduwen op te duiken rondom het huis... Ashley sluit ramen en deuren, maar het is te laat: er blijkt al iemand het huis te zijn binnengedrongen...

Better Watch Out

Better Watch Out ontleent elementen aan klassiekers als Black Christmas, Home Alone en een aantal andere thrillers rond jongeren die door een indringer worden bedreigd, maar denk als kijker niet te snel dat je weet wat er aan de hand is: halverwege de film is er een radicale plotwisseling die alles ondersteboven zet en binnenstebuiten keert. In plaats van ... maar ik kan beter zo weinig mogelijk verraden, hoe minder je over de plot weet, hoe beter.

De horror is niet erg grafisch en alles wordt met een vette knipoog gepresteerd; liefhebbers van martelporno komen hier zeker niet aan hun trekken. Toch werd de film hier en daar afgedaan als naargeestig en zelfs nihilistisch. De reacties op Better Watch Out waren heel verschillend: sommigen vinden de film helemaal niks, anderen waren dolenthousiast. De jonge acteurs zijn in elk geval geweldig, met name Levi Miller als de 12-jarige Luke

Prettige Kerstdagen!

7 7.5 7 7.5 7

- Piranha 3D (horror / humor : 7)