The Fearless Vampire Killers

De volledige titel is eigenlijk: The Fearless Vampire Killers, or Pardon me but your teeth are in my neck. Er is ook nog een alternatieve titel, Dance of the Vampires. Het is één van de succesvolste (maar ook meest omstreden) films van de controversiële regisseur Roman Polanski. Ogenschijnlijk hebben we te maken met een parodie op het horrorgenre, maar de afkomst en reputatie van Polanski hebben aanleiding gegeven tot allerlei speculaties omtrent symbolische en verborgen betekenissen.

Het verhaal gaat over twee vampierenjagers, professor Abronsius en zijn verlegen assistent Alfred (gespeeld door Polanski zelf). Abronsius en Alfred zijn in Centraal Europa op zoek naar de bron van een vampierenplaag. Het spoor leidt naar een klein dorpje in Transylvanië, waar Alfred verliefd wordt op Sarah, de dochter van een herbergier. Sarah (gespeeld door Sharon Tate, indertijd de verloofde van Polanski) wordt ontvoerd door de boze Graaf Krolock, volgens sommigen een vampier die in zijn kasteel bloedige feestjes organiseert. Abronsius en Alfred dienen zich onder een voorwendsel aan bij het kasteel, en komen juist op tijd voor het jaarlijkse bal waarvoor Krolock alle vampiers uit de omtrek heeft uitgenodigd ...

Wie de film wil zien als een parodie, stuit op het bezwaar dat The Fearless Vampire Killers niet erg grappig is. Daarnaast ligt het tempo van de film tamelijk laag en wordt het alleen in het laatste halfuur (een beetje) spannend. Vanwege de achtergrond van Polanski (hij was een kind van Pools-Joodse ouders en ontsnapte uit het getto van Krakau) wordt de strijd tegen de vampieren en de onsnapping uit het kasteel van Graaf Krolock veelal geïnterpreteerd als een metafoor voor het fascisme en de Jodenvervolging. Abronsius en Alfred redden Sarah uit de handen van de vampiers, maar ze is inmiddels zelf een vampier en dankzij haar ‘redding’ kan het kwaad zich over de wereld verspreiden. Het unhappy end staat in deze lezing voor de pessimistische visie van Polanski: zijn films gaan vrijwel altijd over personen die een kwaad bestrijden dat niet overwonnen kan worden.

Toen ik The Fearless Vampire Killers voor de eerste keer zag, was ik zwaar teleurgesteld. Inmiddels denk ik wat positiever over de film, al weet ik nog altijd niet goed wat ik er van moet vinden. Het belangrijkste pluspunt is het visuele aspect: zowel de studiodecors als de buitenopnamen (gemaakt in Oostenrijk en Noord-Italië) zien er prachtig uit en ademen dankzij een speciale belichting een dromerige atmosfeer. De kostumering en de enscenering van de grote balscène in het kasteel, zijn eveneens indrukwekkend. Sharon Tate ziet er overigens het beste uit in ontklede toestand. In The Fearless Vampire Killers speelde zij haar eerste grote rol in een speelfilm, na wat bijrolletjes in TV-producties. Tate groeide in no-time uit tot een seksidool maar zou slechts in een handjevol bioscoopfilms te zien zijn omdat zij in 1969 werd vermoord door de bende van Charles Manson

8 7 7 5 6.5

- Piranha 3D (horror / humor : 7)
- Re-Animator (horror / humor : 7)