Le Gendarme et les Extra-Terrestres

Na zijn dubbele hartaanval van 1975 moest Louis de Funès het kalmer aan doen. Om die reden was hij bereid om een nieuwe gendarmefilm te maken, iets wat hij eerder geweigerd had. Hij kende het personage Ludovic Cruchot door en door en vaste tegenspelers zoals Michel Galabru (in de reeks zijn chef) en Claude Gensac (in de reeks zijn echtgenote) gaven hem het gevoel een thuiswedstrijd te spelen.

De vijfde gendarmefilm haakt in op de populariteit van de sf-producties uit die tijd zoals Star Wars (1977) en Close Encounters of the Third Kind (1978). In de omgeving van Saint-Tropez landt een UFO en de aliens stichten de nodige verwarring door zich onder de plaatselijke bevolking te mengen. Zij kunnen de gedaante van aardbewoners aannemen en zijn slechts op twee manieren van echte mensen te onderscheiden: ze drinken olie en klinken hol als ze worden beklopt. Uiteindelijk zal bij toeval de zwakke plek van de aliens worden ontdekt: als ze in aanraking komen met water, beginnen ze te roesten ...

Het uitgangspunt leidt tot een aantal voorspelbare grappen en grollen waarbij nietsvermoedende mensen worden beklopt of olie krijgen te drinken, maar er zijn zoveel verwikkelingen dat de verhaallijn levendig blijft. Doordat De Funès het kalm aan moest doen, kregen enkele mensen rondom hem de kans om wat meer van hun rol te maken, zoals Maurice Rish als de dikke en extra onhandige gendarme en Marie-Françoise Rumilly als Soeur Clothilde, de scheurneuzige non in een deux-chevaux. Toch zijn vooral de scènes met De Funès zelf die de film aantrekkelijk maken. Binnen het oeuvre van De Funès is de film zeker geen topper, maar hij is vermakelijker dan de vorige (balade) en volgende (gendarmettes) gendarmefilm.

Met meer dan 6 miljoen bezoekers was de film de grootste bioscoophit van dat jaar in de Franse bioscopen. De critici reageerden lauw, maar er was wel veel waardering voor De Funès. De scène met Cruchot die vermomd als non 'onderduikt' in een religieus vrouwenkoor is een pareltje.

Bijzonderheid:

* Doordat Claude Gensac  elders verplichtingen had, moest zij voor deze film verstek laten gaan. De rol van Cruchots echtgenote werd daarom overgenomen door Maria Mauban, maar haar rol werd tot een minimum teruggebracht.

Le Gendarme et les Extra-Terrestres

Louis de Funès op de set

5 7.5 6 6 6.5