Le Grand Restaurant

Louis de Funès is Monsieur Septime, de eigenaar van een poepsjiek en peperduur restaurant. Tegenover zijn rijke gasten gedraagt hij zich kruiperig, maar achter de schermen koeioneert hij zijn personeel. Op een dag krijgt hij bezoek van het staatshoofd van een Zuid-Amerikaans land: Septime onderwerpt zijn personeel aan een Spartaanse training om de avond perfect te laten verlopen, maar als hij het dessert wil opdienen, volgt er een harde knal en valt het licht uit. Als het licht weer aangaat, blijkt het staatshoofd te zijn verdwenen ... ontvoerd ...

Le Grand Restaurant

Le Grand Restaurant was een persoonlijk project van De Funès. Vanaf het eind van de jaren '50 had hij rondgelopen met het idee voor een film rond een kortaangebonden restauranthouder, maar hij kon zijn plannen pas realiseren nadat hij dankzij de gendarmefilms een grote ster was geworden. De Funès schreef zelf het scenario en zou aanvankelijk ook de regie voeren, maar zag daar bij nader inzien vanaf. Tijdens de voorbereiding bleek het scenario van De Funès te kort voor een speelfilm, waardoor een tweede scenarist moest worden aangetrokken om de tijd vol te maken. Dat werd  Jean Halain, een auteur die louter ervaring had met het thrillergenre (hij had meegeschreven aan enkele producties rond OSS 117, de Franse James Bond).

Door dit alles valt de film uiteen in twee erg verschillende delen: het eerst halfuur speelt zich geheel af in en rondom het restaurant en is ijzersterk: een aaneenschakeling van voortreffelijke gags met een De Funès in topvorm; veel grappen ontleende De Funès aan zijn eigen tijd als pianist in restaurants en nachtclubs. Na de ontploffing en de ontvoering komen we echter in heel andere film terecht, omdat Halain de zaak omtoverde in een soort OSS 117 avontuur: de zoektocht naar het ontvoerde staatshoofd leidt naar de besneeuwde Alpen, alwaar de verwikkelingen uitmonden in een reeks wilde achtervolgingen op spekgladde wegen. Omdat we in een komedie zitten, heeft Halain ook een paar gags toegevoegd, maar die zijn niet erg grappig. Het slot is wel aardig gevonden.

De film is mede beroemd geworden door twee opmerkelijke scènes: een prachtige choreografie met De Funès en zijn personeel die samen een Kozakkendans uitvoeren en een scène waarin De Funès dankzij een slim schimmenspel de gedaante (plus de stem!) van Hitler aanneemt

Voilà, de scène met Engelse ondertitels:

8 7 6 7

- Annie Hall (humor / drama : 8.5)