The Bone Collector

Een verfilming van de gelijknamige misdaadroman van Jeffrey Deaver (de eerste in een lange reeks) rond de briljante forensische detective Lincoln Rhyme, die na een ongeluk verlamd raakte. Rhyme kan enkel zijn hoofd, zijn schouders en zijn rechterwijsvinger bewegen, maar zijn analytische vermogens zijn onaangetast en een jonge agente, Amelia Donaghy, fungeert als zijn verlengstuk met benen en armen. Amelia heeft nauwelijks enige ervaring in het politiewerk, maar net als Rhyme een briljant oog voor details.

The Bone Collector

In The Bone Collector zitten Rhyme en Amelia achter een seriemoordenaar aan, die de bizarre gewoonte heeft om op de plaats-delict geheimzinnige boodschappen achter te laten, alsof hij Rhyme doelbewust wil testen en uitdagen. De maniak ontvoert willekeurige toeristen aan de vluchthaven van New York en brengt ze op een bijzonder gemene manier om het leven; tevens verwijdert hij op chirurgische wijze kleine stukjes bot uit hun lichamen - terwijl ze nog in leven zijn.

The Bone Collector werd oorspronkelijk niet goed ontvangen, maar blijkt in retrospect één van de betere films rond het thema seriemoord, dat in die tijd het thrillergenre domineerde. De plot is niet bijzonder en de ontknoping niet echt bevredigend (een briljante speurder als Rhyme zou direct hebben begrepen hoe de vork aan de steel zat), maar de cast is uitzonderlijk goed en het scenario en de regie zijn lekker strak: je krijgt amper de kans om adem te halen, laat staan lang over bepaalde wendingen na te denken. Denzel Washington (in een lastige rol) is in zéér goede doen en ook Angelina Jolie is verrassend goed als zijn assistente. Er zijn mooie bijrollen voor Ed O'Neill (Al Bundy himself!) als enigszins sjofele rechercheur en Queen Latifah als de kogelronde, maar lieftallige verpleegster van de verlamde Rhyme.

Fans van Washington of Jolie dienen zich wel voor te bereiden op een tamelijk naargeestige, vaak angstaanjagende sfeer en enkele grove geweldscènes. The Bone Collector is bepaald niet geschikt voor tere zieltjes.

7 7.5 7 5 7

- The Silence of the Lambs (thriller / horror : 7.5)
- The Horseman (thriller / horror : 7)