The Alphabet Killer

Het script van deze thriller is gebaseerd op de historische alfabetmoorden die tussen 1970 en 1973 werden gepleegd in het plaatsje Rochester (ten noorden van New York). De drie slachtoffertjes (meisjes in de pre-puberteit) hadden initialen bestaande uit twee identieke letters.

De jonge en onervaren vrouwelijke rechercheur Megan Paige heeft de leiding over het onderzoek naar de moord op de 10-jarige Carla Castillo. Vanwege de initialen denkt Megan dat het meisje het slachtoffer is van een seriemoordenaar die opnieuw zal toeslaan. Niemand wil haar echter geloven en omdat ze weinig steun krijgt, slaagt ze er niet in de dader op te sporen. Ze raakt hierdoor zo gefrustreerd dat instort en een zelfmoordpoging onderneemt. Twee jaar worden echter kort achtereen de ontzielde gevonden van de 11-jarige Wendy Walsh en Melissa Maestro. Megan wordt daardoor weer bij het onderzoek betrokken, maar komt wederom aanzetten met allerlei vergezochte theorieën die niemand wil geloven ...

Regisseur Rob Schmidt is vooral bekend van de slasherfilm Wrong Turn (2003), die onverwacht uitgoeide tot een culthilt. In die film was ook Eliza Duschka te zien, die hier de vrouwelijke rechercheur speelt. Bij het grote publiek geniet Duschka vooral bekendheid dankzij de TV-serie Buffy the Vampire Slayer. In The Alphabet Killer wordt zij omgeven door een keur van ervaren (bijrol)acteurs zoals Carey Elwes, Michael Ironside en Timothy Hutton, maar het is duidelijk haar show: alles draait om rechercheur Megan Paige en haar frustraties. Duschka is een charmante verschijning en doet het ook niet onaardig, maar lijkt uiteindelijk toch wat te licht voor de rol.

The Alphabet Killer is best genietbaar, maar geen echte topper. De film houdt het midden tussen een horrorfilm en een moordmysterie en het zijn vooral de horrorelementen die goed werken: de hallucinaties van het hoofdpersonage brengen je als kijker een paar keer behoorlijk aan het schrikken en er is een scène met Duschka die onder een bed kruipt, waarbij al je haren recht overeind gaan staan. Als moordmysterie heeft de film zo zijn tekortkomingen: De alfabetmoordenaar werd nooit ontmaskerd (zie noot), maar in de film weet Megan hem uiteindelijk te identificeren. De oplossing die wordt aangedragen zie je van ver aankomen en is niet erg overtuigend.

Noot:

Voor de historische achtergronden, zie: Alfabetmoorden

7 6 7 5 6