Geen Paniek

Geen paniek is een klucht rond Johnny & Rijk, dat wil zeggen: Johnny Kraaykamp en Rijk De Gooyer. Het tweetal had jarenlang successen geboekt met optredens in TV-shows, grotendeels met geleend materiaal (vooral van het Britse duo Morecambe & Wise), maar aan het begin van de jaren zeventig waren ze op die formule uitgekeken. Na het onverwachte succes als filmacteur van De Gooyer in De Inbreker (1972), leek een speelfilm wel een goed idee.

Johnny & Rijk heten in Geen Paniek gewoon Johnny & Rijk. John heeft een tijdje in de gevangenis gezeten en wordt bij zijn vrijlating opgewacht door zijn makker Rijk. Volgens Rijk heeft John ‘gouden handjes’ en daarom stelt hij voor om samen een servicebedrijfje te beginnen. Rijk zal het denkwerk doen, John mag zijn handjes laten wapperen. Het tweetal kiest als uitvalsbasis de schoonheidssalon (annex bordeel) van Tante Toetje, maar door de aanleg van de metro wordt het bedrijf van Toetje bedreigd in het voortbestaan: een louche ondernemer wil op de plaats van de salon een parkeergarage aanleggen. Johnny & Rijk halen al hun handigheid uit de kast om Tante Toetje van de ondergang te redden.

In tegenstelling tot De Inbreker, werd Geen Paniek geen succes. Het scenario werd geleverd door (de toen nog redelijk onbekende) Kees van Kooten en zijn gevoel voor humor sloot slecht aan bij de specifieke kwaliteiten van Johnny & Rijk. De Gooyer - de betere acteur van de twee - heeft in de film niet zoveel te doen en het is Kraaykamp - de betere komiek van de twee - die de zaak moet zien te redden met zijn improvisatietalent. Hij improviseert inderdaad een paar grappige scènes bij elkaar, maar met een paar goede grappen heb je nog geen goede film. Voorts is er nog een leuk bijrolletje van de legendarische actieheld uit de jaren zestig, Eddie Constantine, die zich lijkt af te vragen in wat voor toestand hij nu weer verzeild is geraakt, maar zich dapper door de film heen bokst, lacht en grijnst.

6 4 3 4

- Annie Hall (humor / drama : 8.5)
- Les Vacances de Monsieur Hulot (humor : 8.5)