Being John Malkovich

Craig Schwartz is een weinig succesvolle en nogal sukkelige poppenspeler die vastzit in een slecht huwelijk met zijn vrouw Lotte die meer van dieren dan van mensen houdt. Omdat hij zijn brood niet kan verdienen met zijn poppen neemt Craig een dom kantoorbaantje aan waar hij de aantrekkelijke Maxine ontmoet. Bij toeval ontdekt hij bovendien een geheime doorgang achter een van de archiefkasten. Als je door deze tunnel kruipt kom je in het hoofd van acteur John Malkovich terecht en kun je een aantal minuten zijn leven gade slaan. Craig, Lotte en Maxine raken geobsedeerd door John Malkovich en ontwikkelen hierdoor een ongezonde driehoeksverhouding met een vierde slachtoffer: John Malkovich die de controle over zijn leven kwijt raakt.

Debuutfilm van videoregisseur Spike Jonze (o.a. Weezer, R.E.M. en Beastie Boys) die hiermee een onvoorstelbaar originele entree maakt. Daartoe heeft hij uitstekende hulp gekregen van scenarioschrijver Charlie Kaufman die bekend staat om zijn fantasierijke scripts. Want fantasievol is deze film zonder meer. Het is een gevalletje kijken om het te geloven, maar de manier hoe de genoemde driehoeksrelatie zich ontwikkelt ten koste van Malkovich is simpelweg geniaal. Ook de gimmick met het kantoor dat zich op de zeven-en-halfde verdieping van het gebouw bevindt is een mooie vinding.

Hoewel de hoofdrollen worden vertolkt door John Cusack (aardige rol) en Cameron Diaz (een van haar betere rollen) is een andere actrice de ster van de film: de relatief onbekende Catherine Keener steelt namelijk de show als manupilatieve tegenspeelster van Cusack. Terecht heeft deze film diverse nominaties voor grote filmprijzen voor de beide vrouwelijke actrices gekregen. In een klein bijrolletje treffen we overigens nog een puike en komische Charlie Sheen aan.

Met vrijwel alle elementen zit het dus wel snor in Being John Malkovich. Als je deze nog nooit gezien hebt is er maar een advies: snel doen.

7 8 9 10 8.5

- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (fantasy : 9)