I Diavoli della Guerra (War Devils)

Een Italiaanse oorlogsfilm met een scenario dat in twee verschillende delen uiteenvalt: het eerste deel speelt zich af in Noord-Afrika, het tweede (een jaar later) in Frankrijk.

1943. De Duitse officier Heineke en de Amerikaanse officier Vincent raken na een bloedige tankslag in de Noord-Afrikaanse woestijn afgesneden van hun eigen eenheid. Om de woestijn te overleven, zullen ze moeten samenwerken. Nadat ze zich na een barre tocht in veiligheid hebben gebracht, besluiten ze om vreedzaam uiteen te gaan en het gebeurde te vergeten. In het najaar van 1944 komt het tweetal opnieuw tegenover elkaar te staan, als Vincent wordt ingeschakeld bij een gewaagde reddingsoperatie. Een Britse ingenieur is in handen gevallen van de Duitsers en wordt gevangen gehouden in een villa die wordt bewaakt door een eenheid die onder leiding staat van Heineke ...

Dankzij het ‘dubbele scenario’ combineert de film op handige wijze twee thema’s die vaak aan bod kwamen in Italiaanse oorlogsfilms uit de jaren zestig: een overlevingstocht door de woestijn en een commandoactie achter het vijandelijke front. Het Afrikaanse deel is opgenomen op Sardinië en is vrij spectaculair, maar maakt wel gebruik van opnamen die zijn geplukt uit Giorgio Ferroni’s La Battaglia di El Alamein. Het tweede deel is meer gericht op spanning en heeft relatief weinig actie, maar het slot is tamelijk opwindend en gewelddadig.

War Devils volgt de platgetreden paden maar heeft een aardige rolbezetting en goed uitgewerkte personages. Met name de Duitse officier is een boeiende figuur: een geharde veteraan die rotsvast gelooft in de missie van het Duitse volk maar onder alle omstandigheden menselijk wil blijven. Liefhebbers van spaghettiwestern zullen veel bekende gezichten tegenkomen: Madison, Boido, Righi, Braña ... Venantino Venantini is vooral bekend als de sadistische schurk uit Massimo Dallamano’s Bandidos (1967). De Franse boerendochter (die de Duitse wachtposten moet afleiden zodat de helden hun werk kunnen doen) wordt gespeeld door de voormalige schoonheidskoningin Pascale Petit, de aantrekkelijke weduwe uit Joe... Cercati un posto per morire! (1968)

6 7 6.5 6 6.5

- The Dirty Dozen (oorlog / actie : 8)
- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)