De Overval

De film beschrijft één van de meest gewaagde acties van het Nederlandse verzet tijden de Tweede Wereldoorlog: de overval op het Huis van Bewaring van Leeuwarden op 8 december 1944. Hierbij werden 51 verzetsstrijders bevrijd uit de handen van de Duitse bezetter (in de film is sprake van een ander aantal). Met 1.474.000 bezoekers was De overval één van de meest succesvolle speelfilms uit de naoorlogse periode.

De film begint met een aanval op een Duits konvooi op klaarlichte dag: via een bliksemactie probeert een kleine groep verzetsstrijders een aantal opgepakte collega’s te bevrijden. Eén van de gevangen is een voormalige inspecteur van politie, Bakker, een voor het verzet erg belangrijke figuur. De actie mislukt, enkele Duitse soldaten raken gewond en de SD executeert bij wijze van represaille zes gevangenen.

De leider van het Friese verzet, Piet Kramer, besluit het nu zorgvuldiger aan te pakken. Hij neemt contact op met Eppie Bultsma, een kruidenier uit Leeuwarden van wie wordt gezegd dat hij iedereen kent: Bultsma weet precies wie kan worden vertrouwd en wie bereid is om voor het vaderland risico’s te nemen. Samen werken Kramer en Bultsma een nauwgezet plan uit. Omdat tegenover de gevangenis een Duits regiment is gelegerd, zal bij de overval geen schot mogen worden gelost. Men wil ieder risico vermijden, maar er is ook haast geboden: de gevangenisdokter (die met het verzet sympathiseert) meldt dat Bakker wordt gemarteld en op het punt staat om door te slaan ...

Het scenario voor de film werd geschreven door de historicus Lou de Jong, die zich hiervoor baseerde op authentieke documenten (wel zijn de gebeurtenissen enigszins gedramatiseerd); de regie zou worden gevoerd door Bert Haanstra, maar omdat hij op het laatste moment afhaakte, werd de ervaren Britse documentairefilmer Paul Rotha aangezocht. De overval is een verrassend goede Nederlandse speelfilm; hoewel de (goede) afloop bekend is, is de handeling vaak spannend. De dialogen klinken vrijwel zonder uitzondering natuurlijk, wat wel eens anders is in oude (en nieuwe) Nederlandstalige films. Vooral Kees Brusse (als de gevangen verzetsheld) en Rob de Vries (als leider Piet Kramer) zetten sterke spelprestaties neer. De Duits-Nederlandse acteur Hans Culeman is griezelig overtuigend als de plaatselijk commandant van de Sicherheitsdienst. Voor jongere kijkers is Piet Römer (De Cock uit Baantjer) wellicht het bekendste gezicht.

De Overval werd in 2002 beeld voor beeld gerestaureerd en is nu beschikbaar via You Tube (in goede kwaliteit):

Voor de historische achtergrond:

7 7.5 8 7 7.5