Battle of Britain

De jaren zestig waren het decennium van groots opgezette oorlogsfilms zoals The Longest Day of The Battle of the Bulge over cruciale veldslagen, en de Britten wilden aan die mode meedoen met een prestigieuze productie over de luchtslag om Engeland, maar de productie liep zoveel vertraging op, dat de jaren zestig bijna voorbij waren voordat de film in de bioscoop kwam. De wereld liep inmiddels te hoop tegen de oorlog in Vietnam, en niemand zat nog te wachten op een film vol heldenmoed en patriottisme. De kritieken waren vernietigend en de film flopte.

Battle of Britain lijkt veel op een parade van bekende gezichten, bijna iedereen die wat te betekenen had binnen de Britse filmindustrie komt voorbij (alleen Sean Connery ontbreekt), en vrijwel iedereen zit opgescheept met een rolletje van bijna niks. Dat maakt identificatie met de personages moeilijk en bovendien blijkt een luchtslag, hoe spectaculair ook, lastig te verfilmen. Er werden echte vliegtuigen gebruikt, geen schaalmodellen, en de luchtgevechten tussen Spitfires en Stuka's zijn op realistische wijze in beeld gebracht, maar ze zijn zo groot in aantal, en duren zo lang dat de verveling uiteindelijk toeslaat.

Zo nu en dan zijn er toch indrukwekkende momenten, zoals het beeld van een jonge officier, één en al optimisme, die plots wordt geconfronteerd met een brandend stadsdeel na een Duits bombardement, of spelende kinderen die de ernst van de situatie niet inzien en genieten van het spektakel terwijl de volwassen op de achtergrond zich in paniek uit de voeten maken. Christopher Plummer en Susannah York zijn vermakelijk als ruziënd koppel, en Kenneth More is innemend als York's superieur die haar voortdurend op haar kop geeft, maar stiekem een oogje op haar heeft. York voegt ook een zeer welkom vleugje erotiek aan de film toe.

Liefhebbers van ouwerwetse oorlogsfilms zullen waarschijnlijk van Battle of Britain genieten, en liefhebbers van vliegtuigen moeten zeker kijken. De technische uitvoering is dik in orde en het is ook een voordeel dat de Duitsers in de film Duits spreken, en niet het welbekende steenkooltaaltje uit veel andere oorlogsfilms.

7 6 5 5 6

- The Dirty Dozen (oorlog / actie : 8)
- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)