Caravans

Caravans is een verfilming van de gelijknamige roman van James Michener. De schrijver was zo ontevreden dat hij de makers een proces aandeed en de film uit de bioscopen trachtte te krijgen. Dat lukte niet, maar Caravans werd wel een legendarische flop.

Mark Miller, diplomatisch medewerker van de Amerikaanse ambassade in een Islamitisch land, wordt gevraagd om uit te zoeken wat er is gebeurd met Ellen Jasper, de dochter van een senator, die is getrouwd met een plaatselijke legerofficier. Na haar huwelijk, tien maanden geleden, is er niets meer van haar vernomen. Miller stuit op allerlei tegenwerking en krijgt te horen dat een vrouw in het Islamitische land het eigendom is van haar echtgenoot en dus geen spreekrecht heeft. Uiteindelijk ontdekt hij dat Ellen haar echtgenoot is ontvlucht en zich heeft aangesloten bij een groep Bedoeïenen. Deze nomaden zijn echter ook de wapensmokkelaars op wie de echtgenoot van Ellen al jaren jacht maakt ...

De roman van Michener was gesitueerd in Afghanistan en de auteur had een enorme hoeveelheid historische research in zijn verhaal verwerkt. Hollywood verplaatste de gebeurtenissen naar een 'fictief land in het Midden Oosten' en veranderde het verhaal op diverse punten. Van de historische achtergrond bleef niets over. Zoals gewoonlijk in dit soort producties, draven allerlei sterren op voor piepkleine rolletjes, de enige die wat langer in beeld blijft, is Anthony Quinn als de leider van de Bedoeïenen; hij staat op de aftiteling zelfs boven de werkelijke hoofdfiguur, gespeeld door Sarrazin.

Wel ziet de film er prachtig uit: hij werd opgenomen in Iran (in 1978 een jaar voor de Islamitische revolutie) en de vergezichten van de woestijnlandschappen en ruïnesteden zijn adembenemend; het bekendste element van deze peperdure flop werd echter de muziek van Mike Batt, die jarenlang een bestseller was op LP. Ook ik heb nog ergens een exemplaar staan.

Mike Batt, Caravans: https://www.youtube.com/watch?v=vCWZX6vhRWk

7 5 6 4 5

- Stand by Me (avontuur / drama : 7.5)