Sabotage

In ongeveer vijf kwartier wordt het verhaal van Sabotage uit de doeken gedaan. Dit is hiermee een schitterend voorbeeld van hoe het niet altijd noodzakelijk is lange films te maken om ze interessant te maken. De spanning in deze film, hoewel gedateerd, wordt goed gebracht en er zijn meerdere momenten waarop je niet weet hoe het verhaal gaat lopen. De bad guy , Verloc, is een soort ouderwetse terrorist die als doel heeft Londen op stelten te zetten. Hij is een behoorlijk evil gast, want zonder scrupules wordt de 10-jarige Stevie er met een tijdbom op uit gestuurd. Dat het jongetje zichzelf en een bus daarmee opblaast wordt door hem slechts als een bijkomstigheid afgedaan. Het is dan ook vermakelijk te zien dat Verloc de dood van Steve al binnen vijf minuten vergeten is en zijn vrouw verteld hetzelfde te doen. Ja, er zit ook nog wel wat humor in Sabotage , dat ik bestempel als een degelijke Hitchcock.

5 7 6 7 6

- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)
- The Game (thriller : 8)
- Vertigo (thriller / misdaad : 8)
- Psycho (thriller / horror : 8)
- Chinatown (thriller / misdaad : 8)

012345678910

Sabotage
Sabotage
Sabotage

Sabotage

De berooide bioscoopeigenaar Verloc beunt wat bij voor een terroristische organisatie. Scotland Yard ruikt onraad. De volgende geplande actie is een bomaanslag bij Picadilly Circus. Verloc laat Stevie, een jong gastje die voor hem werkt daar een pakketje met een bom bezorgen. Onwetend over de inhoud van het pakketje arriveert Stevie niet tijdig op de plaats van bestemming en ontploft de bom in een volle bus ter hoogte van West End. Op de plaats van het delict wordt een filmblik aangetroffen, bewijs dat naar Verloc wijst. Agent Ted Spencer van Scotland Yard spoedt zich naar Verloc, maar deze is inmiddels gedood door zijn vrouw die hem de dood van Stevie aanwreef. Er ontploft nog een bom in de bioscoop, hetgeen de moord verdoezelt. Sabotage is een degelijke verfilming van een Joseph Conrad novelle. Hitchcock laat hier al zien waarom hij zou uitgroeien tot een groot regisseur. De film is ook bekend onder de titels A Woman Alone, I Married a Murderer en The Hidden Power .

6 6 6 6 6

- Naked Lunch (thriller : 8)
- Tenebre (thriller / horror : 7.5)