The Cannonball Run

In verband met het overlijden van regisseur Hal Needham († 25 oktober 2013) wilde ik zijn klassieker Smokey and the Bandit nog eens bekijken, maar door omstandigheden kwam ik uit bij deze film. Geen nood, Smokey is voor een andere keer en The Cannonball Run ligt in de zelfde lijn:  Burt Reynolds is weer van de partij, maar Sally Field (de liftster uit Smokey) is vervangen door Farrah Fawcett, in die tijd een sekssymbool dankzij de TV-serie Charley's Angels. Verder zijn er veel auto's, ongelukken en boze verkeersagenten. De film is genoemd naar een bestaande (illegale) autorace, de zogenaamde Cannonball. Brock Yates, de organisator van de oorspronkelijke race, heeft een piepklein bijrolletje.

De deelnemers aan de race verzamelen zich aan de Oostkust, in Connecticut. De race voert dwars door de Verenigde Staten naar Los Angeles, met de finishlijn op de pier. Vanwege het illegale karakter, en de alertheid van de politie, maken alle deelnemers gebruik van een vermomming. Een duo geeft zich uit voor ambulanciers, twee dames dragen spandex racepakjes (om politieagenten op te geilen) en één van de teams bestaat zelfs uit twee valse (of wie weet echte) katholieke priesters. Als U weet dat de priesters worden gespeeld door Dean Martin en Sammy Davis Jr. krijgt u al een aardig beeld van de humor van deze film.

De casting is toch al bizar: Roger Moore speelt een Britse dandy die zich graag uitgeeft voor de beroemde Bondacteur Roger Moore (!) en Jackie Chan speelt zowaar een Japanner. U begrijpt het waarschijnlijk al: de film valt onmogelijk serieus te nemen. En toch valt er wel enige pret te rapen, bijvoorbeeld wanneer u van slappe grappen houdt of weg bent van Farrah Fawcett: zij was niet voor niets een seksidool en is in deze film één en al tandpastaglimlach en weelderige blonde lokken. Jackie Chan krijgt de kans om een paar high kicks te showen en levert ook de leukste grap bij het zien van een bepaald type Amerikaan:

"Hey, a Kojak with a Kodak!"

6.5 6.5 6 5 6

- Le petit Nicolas (humor / familie-film : 6.5)