Battleground

Voor velen geldt dit als de beste film over het Ardennenoffensief. In tegenstelling tot The Battle of the Bulge, waarin een panoramische blik op de gebeurtenissen werd geschetst, wordt in Battleground ingezoomd op een kleine groep soldaten. Het was tevens één van de eerste films over de Tweede wereldoorlog waarin de Amerikaanse soldaten in al hun menselijkheid (inclusief menselijke zwakheden) werden getekend. De film won twee Oscars (en werd voor vier andere genomineerd).

Een regiment van de 101ste Airbornedivisie is in december 1944 op weg naar Bastogne. De soldaten bereiden zich voor op een koude maar rustige Kerst, maar onderweg komen ze landgenoten tegen die spreken van een massaal Duits offensief. Vlak buiten Bastogne komt het regiment onder vuur te liggen en moeten de mannen zien te overleven in een inferno van ijzige kou en dichte mist.

Het scenario werd geschreven door Robert Pirosh, die zelf als soldaat in België had gevochten (zij het niet in het betrokken regiment); veel scènes zijn daardoor ontleend aan historische gebeurtenissen of persoonlijke herinneringen. We krijgen ook het beroemede antwoord van General McAuliffe of het Duitse verzoek aan de Amerikanen om zich over te geven:
"Nuts!"

De film werd opgenomen aan de Amerikaanse westkust, voornamelijk in de staten Oregon en Washington, en de besneeuwde heuvels en uitgestrekte bossen roepen heel aardig de juiste klimatologische en geografische omstandigheden op. Veel scènes zijn echter gefilmd in de studio en aan het slot wordt ook wat archiefmateriaal gebruikt van Amerikaanse vliegtuigen die voedsel en ammunitie droppen voor de uitgehongerde soldaten. Dat werkt allemaal wat verwarrend.

Toch is dit inderdaad één van de beter oorlogsfilms uit de klassieke periode van Hollywood. Natuurlijk maakt Battleground hier en daar een gedateerde indruk, maar dat kan moeilijk anders voor een film die meer dan een halve eeuw oud is. Sommige scènes zijn heel beroemd geworden, met name het slot met de uitgeputte soldaten die al marcherend de zojuist gelande troepen passeren.

7 7 7.5 8 7.5

- The Dirty Dozen (oorlog / actie : 8)
- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)