Rob Roy

Robert McGregor a.k.a. Rob Roy is de trotse leider van de McGregor-clan in Schotland. De Engelsen hebben veel macht naar zich toe getrokken, waardoor de clans in een underdog positie zijn gekomen. Als Roy besluit geld te lenen bij hertog Montrose wordt hij onderwerp van een vuil spelletje. Het geld verdwijnt en Roy wordt verantwoordelijk gehouden. De lafhartige Engelsman Cunningham wordt achter hem aangestuurd om de schuld te innen. Deze heeft veel te verliezen en speelt daarom vuil spel. Het is echter Roy's eer te na zich te laten kennen en hij gaat het gevecht aan.

Het is onmogelijk een recensie over Rob Roy te schrijven zonder deze te vergelijken met die andere film over Schotland die in 1995 verscheen, Braveheart. Die film met Mel Gibson won alle prijzen en stal de harten van het publiek. Rob Roy heeft het nooit tot een grootse status weten te brengen.

Dit heeft ongetwijfeld met de opzet van beide films te maken. Braveheart verhaalt over grote veldslagen van de Schotten tegen de Engelsen, waarbij de vrijheid van het gehele volk op het spel staat. Rob Roy is een veel kleinere film, meer gefocust op een enkele trotse man en zijn strijd tegen diezelfde Engelsen. Dat de film zich ook nog eens zo;n vierhonderd jaar later afspeelt, speelt wellicht ook nog een rol. Hoe dan ook is Rob Roy veel minder episch van opzet, maar in mijn ogen is het daarmee absoluut niet de mindere film. Integendeel zelfs.

Rob Roy heeft twee fantastische troeven in huis: Tim Roth als de smerige Cunningham en Jessica Lange als Roy's vrouw Mary. Vooral eerstgenoemde speelt een wereldse rol. Zien is geloven in dit geval, maar zijn homoseksuele trekjes, gemixt met een sadistisch en narcistisch karakter worden heerlijk neergezet. Het is jammer dat Liam Neeson lichtelijk tegenvalt in zijn rol als Rob Roy. Misschien komt het omdat hij Iers is en daardoor geen natuurlijke Schot kan spelen. Wie zal het zeggen, maar als hij iets gedrevener had gespeeld, had een nog hogere beoordeling gevolgd.

7 8 8 6 8

- Everything Is Illuminated (drama / avontuur : 7.5)
- Papillon (avontuur / drama : 7.5)