The Disorderly Orderly

Deze film zorgt zelfs voor verdeeldheid onder trouwe fans van de legendarische Amerikaanse komiek Jerry Lewis. Sommigen rekenen hem tot zijn beste werk, anderen vinden hem te luidruchtig en onsamenhangend. The Disporderly Orderly werd geschreven en geregisseerd door Frank Tashlin, lange tijd Lewis' mentor. Tashlin had ook naamgemaakt als leverancier voor grappen aan De Marx Brothers, Lucille Ball en Bob Hope.

Lewis is Jerome Littlefield, een arts in opleiding die last heeft van een vreemde kwaal: als zijn patiënten hem de symptomen van hun ziekte beschrijven, voelt hij zo sterk met ze mee, dat hij zelf ziek wordt. Met name bij mevrouw Fuzzibee groeit dat uit tot een gigantisch probleem, want ze kan niet zwijgen over haar talloze ongemakken. Het leven van Jerome raakt verder in de knoop als zijn grote jeugdliefde Susan wordt binnengebracht nadat ze een zelfmoordpoging heeft ondernomen. Jerome durfde haar vroeger niet aan te spreken en wil nu alles doen om haar te helpen, maar al zijn pogingen om goed te doen, lopen verkeerd af.

The Disorderly Orderly doet soms denken aan Lewis' beroemdste film, The Nutty Professor. Het personage Jerome is een soort gespleten persoonlijkheid en de film heeft een zelfde mengeling van absurde humor (soms met een wrede ondertoon) en bewust sentimentele romantiek. Die film had Lewis echter zelf geschreven en hij had jaren gesleuteld aan de voornaamste personages, de stuntelige Professor Kelp en de vader van alle vetkuiven, de arrogante Buddy Love. Zulke personages ontbreken hier en het script van Tashlin is nogal onsamenhangend, eigenlijk niet veel meer dan een reeks gags (niet helemaal verrassend gezien zijn carrière als grappenleverancier).

Lewis maakt het beste van dit middelmatige script. Zoals gewoonlijk, weet hij aan ogenschijnlijk zeer flauwe grappen plots een bizarre draai te geven. Hoogtepunten zijn  het 'inpakken' van een patiënt en de reparatie van een televisie die sneeuw te zien geeft (Lewis maakt het toestel open en veroorzaakt een sneeuwstorm). De meeste bizarre scène is die met een van top tot teen verbonden patiënt die  van een heuvel afrolt, tegen een boom botst en dan in het niets blijkt te zijn opgegaan. Hello Mr. Twankle, where are you?

7 8 6 6 7

- Annie Hall (humor / drama : 8.5)
- Les Vacances de Monsieur Hulot (humor : 8.5)