Dead Set

Big Brother, wie kent het televisieprogramma niet? Men neme een groep mensen en dropt ze bij elkaar in een huis, afgesloten van de buitenwereld. Dit leidt dan tot zowel een interessant sociaal psychologisch experiment als tot -blijkens de kijkcijfers althans- een leuke tv-concept. In Nederland hebben we een flink aantal seizoenen van de show gehad, maar ook elders in de wereld was deze razend populair.

Dead Set

Dead Set speelt zich af in Engeland tijdens een seizoen van Big Brother. Terwijl de deelnemers nietsvermoedend hun ding doen, breekt er een wereldwijd virus uit waardoor de gehele mensheid in zombies verandert. Samen met een aantal mensen van de programmaleiding moeten ze proberen te overleven tegen een overmacht van de op vleesbeluste ondoden.

Zoals je ziet is Dead Set een serie. Deze bestaat echter slechts uit vijf afleveringen en heeft een totale speelduur van zo'n 140 minuten. Een groot deel van de tijd wordt gebruikt voor terugblikken op de vorige aflevering en uiteraard zijn er ook vijf aankondigingen en aftitelingen. De effectieve speelduur is dan ook rond de 120 minuten, inderdaad gelijk aan die van een reguliere speelfilm. Dat is dan ook mijn voornaamste opmerking bij deze televisieserie: Waarom is er in hemelsnaam een horrorfilm van gemaakt? Het serieconcept voegt namelijk bar weinig toe.

Qua acteerwerk en effecten is Dead Set weinig sterk. Vooral het camerawerk is om te huilen en brengt de zombieactie weinig overtuigend in beeld. De sfeer van deze serie is daarentegen wel aardig en het originele concept maken dat een voldoende te vergoeilijken is. Er zit bovendien een aantal leuke karakters in. Dat zijn met name de productieleider, die een hekel aan iedereen heeft en meer specifiek aan Big Brother deelnemers. Ook een Schotse deelneemster die samen met de productieleider opgesloten zit is vermakelijk vanwege haar oliedomme gedrag en vreselijke accent: "You snorrre, you'rrre a snorrrerrr." Afijn, hoogstaand is het allemaal niet, maar gezien de korte speelduur is er prima naar Dead Set te kijken.

5 5 7 6 6

- Firefly (serie / science fiction : 8.5)
- De Deal (serie / thriller : 6)